Musiikki alkaa hiljaisuudesta: Keskittymisvaikeuksista kärsivien oppilaiden instrumenttiopetus
Perttu, Jyrki (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa instrumentti- ja musiikinopettajille käytännön keinoja keskittymisvaikeuksista kärsivien oppilaiden opetukseen sekä tietoja yleisimmistä keskittymisvaikeuksiin johtavista syistä. Käsittelen työssäni ADHD- sekä ADD-oireita, mutta pyrin pitämään tekstin helposti ymmärrettävässä muodossa uppoutumatta liikaa diagnoosien kirjoon ja vaihteluun. ADHD- ja ADD-diagnoosien lisäksi kerron työssäni tilapäisistä keskittymisen häiriöistä.
Lasten ja nuorten keskittymisen vaikeudet ovat lisääntyneet nykypäivänä, joten on todennäköistä, että instrumenttiopettaja tulee urallaan törmäämään erinäisiä keskittymisvaikeuksia omaavaan oppilaaseen. Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogin opetuksessa ei mielestäni anneta tarpeeksi tietoa ja keinoja keskittymishäiriöisten oppilaiden kanssa työskentelemiseen, joten pyrin työssäni antamaan yksinkertaisia ja helposti sovellettavia työkaluja musiikkipedagogien työskentelyn helpottamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarjoaman työkalupakin sisällön keräsin haastattelemalla pitkään työelämässä vaikuttaneita musiikkipedagogeja, joilla on kokemusta keskittymishäiriöisten oppilaiden opettamisesta. Lisäksi pohdin haastatteluissa ilmenneiden asioiden pohjalta erilaisia keinoja keskittymishäiriöisten oppilaiden oppituntien suunnittelemiseen ja pitämiseen.
Työssäni kävi ilmi, että keskittymishäiriöisten oppilaiden instrumenttiopetus on monilta osin haastavampaa kuin ns. normaalien oppilaiden opettaminen. Opettajan tulee huomioida useita erilaisia tekijöitä oppimistuloksien ja oppilaan harjoittelumotivaation ylläpitämiseksi.
Tulevaisuudessa pääsen toivottavasti soveltamaan tässä työssä käsittelemiäni keinoja erilaisten keskittymisvaikeuksista kärsivien oppilaiden parissa sekä kasvattamaan asiantuntemusta erityisopetuksesta myös aikuisten oppilaiden parissa. Työtäni voisin kehittää haastattelemalla aikuisia keskittymisvaikeuksista kärsiviä musiikkioppilaita heidän kokemuksestaan toimivista keinoista instrumenttitunneilla. Varsinaiset aikuisten opetusta käsittelevät keinot jäivät puuttumaan työstä.
Lasten ja nuorten keskittymisen vaikeudet ovat lisääntyneet nykypäivänä, joten on todennäköistä, että instrumenttiopettaja tulee urallaan törmäämään erinäisiä keskittymisvaikeuksia omaavaan oppilaaseen. Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogin opetuksessa ei mielestäni anneta tarpeeksi tietoa ja keinoja keskittymishäiriöisten oppilaiden kanssa työskentelemiseen, joten pyrin työssäni antamaan yksinkertaisia ja helposti sovellettavia työkaluja musiikkipedagogien työskentelyn helpottamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarjoaman työkalupakin sisällön keräsin haastattelemalla pitkään työelämässä vaikuttaneita musiikkipedagogeja, joilla on kokemusta keskittymishäiriöisten oppilaiden opettamisesta. Lisäksi pohdin haastatteluissa ilmenneiden asioiden pohjalta erilaisia keinoja keskittymishäiriöisten oppilaiden oppituntien suunnittelemiseen ja pitämiseen.
Työssäni kävi ilmi, että keskittymishäiriöisten oppilaiden instrumenttiopetus on monilta osin haastavampaa kuin ns. normaalien oppilaiden opettaminen. Opettajan tulee huomioida useita erilaisia tekijöitä oppimistuloksien ja oppilaan harjoittelumotivaation ylläpitämiseksi.
Tulevaisuudessa pääsen toivottavasti soveltamaan tässä työssä käsittelemiäni keinoja erilaisten keskittymisvaikeuksista kärsivien oppilaiden parissa sekä kasvattamaan asiantuntemusta erityisopetuksesta myös aikuisten oppilaiden parissa. Työtäni voisin kehittää haastattelemalla aikuisia keskittymisvaikeuksista kärsiviä musiikkioppilaita heidän kokemuksestaan toimivista keinoista instrumenttitunneilla. Varsinaiset aikuisten opetusta käsittelevät keinot jäivät puuttumaan työstä.