Tunneälykkään esimiestyön kehittäminen : case: Suur-Seudun Osuuskaupan liikennemyymälät
Pentikäinen, Reetta (2021)
Pentikäinen, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113036
Tiivistelmä
Nykyajan vaatimukset ja hektisyys luovat oman haasteensa esimiestyöhön. Hyvällä esimiehellä on tunneälyä, joka ei ole kiinni älykkyysosamäärästä. Tunneäly on taitavan johtamisen edellytys, jota on mahdollista kehittää. Tunneälykäs esimiestyö lisää motivaatiota, sitoutuneisuutta ja työhyvinvointia työyhteisöissä.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa kehitettiin Suur-Seudun Osuuskaupan liikennemyymälöiden tunneälykästä esimiestyötä. Työn tavoitteena oli löytää keinoja tunneälykkään esimiestyön vahvistamiseksi. Hankkeessa hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja toimintatutkimuksen suuntausta. Aineistoa kerättiin kyselyn, osallistamisen ja havainnoinnin avulla. Tunneälypalaverit toimivat osana kehittämistä ja aineiston keruuta. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla ja osittain määrällisin menetelmin. Kohderyhmä koostui liikennemyymälä- ja polttonestekaupan kuuden liikennemyymäläyksikön työntekijöistä ja esimiehistä. Tietoperusta pohjautui tunneälyn ja johtamisen viitekehykseen.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että tunneälykästä esimiestyötä voidaan kehittää keskittymällä vaikuttamisen, muiden kehittämisen ja ristiriitojen hallinnan tunnetaitoihin. Näissä tunnetaidoissa kehittäminen kohdentuu palautteen antamiseen, ammatilliseen kasvuun, valmentavaan otteeseen, esimiestyön empaattisuuteen, kiistojen selvittelyyn, sekä tunnereaktioiden huomaamiseen ja johtamiseen kohti tavoitteellisia päämääriä. Esimiesten henkilökohtaiset kehittämiskohteet liittyvät läsnäoloon, positiivisuuteen, luottamukseen, itsensä johtamiseen ja tunteiden käsittelytaitoihin.
Hanke antaa työkaluja tunneälykkään esimiestyön kehittämiseen kohdeorganisaation yksiköissä, ja tukee tunneälyn merkityksen tärkeyttä johtajuudessa myös muissa työyhteisöissä vahvistaen samalla aiempia tutkimuksia aiheesta. Current demands and hectic environment are setting up challenges to supervisory work. A good supervisor posesses emotional intelligence, which is not related to IQ. Emotional intelligence is mandatory to skillful leadership and it is possible to enhance it. Emotionally intelligent supervisory increases motivation, commitment and well-being at work communities.
This research and development project was used to develop emotional intelligent supervisory at Suur-Seudun Osuuskauppa traffic stores. Goal for this project was to find out means to enforce intelligent supervisory. Project did utilize qualitative research and action research. Material was collected by questionnaries, observation and participation. Emotional intelligence meetings were part of development and material collection. Results were analyzed by content analysis and also partly by quantitative methods. Target group consisted of employees and supervisors of six traffic store and gas station units. Knowledge base is based on guidelines of emotional intelligence and management.
Results indicated, that emotionally intelligent supervisory can be developed by concentrating in influence, development and contradictory management emotional skills. Development process of these emotional skills is targeted to how to give feedback, professional growth, coaching attitude, management emphaty, settlement of disputes and noticing of emotional reactions as well as leadership towards purposeful goals. Personal development targets of supervisors include presence, positivity, trust, self-leadership and skills of how to handle emotions.
Purpose of development project is to give tools to develop emotionally intelligent supervisory in units of target organization and to support the importance of emotional intelligence in supervisory also at other work communities, re-inforcing also earlier researchies of same subject.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa kehitettiin Suur-Seudun Osuuskaupan liikennemyymälöiden tunneälykästä esimiestyötä. Työn tavoitteena oli löytää keinoja tunneälykkään esimiestyön vahvistamiseksi. Hankkeessa hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja toimintatutkimuksen suuntausta. Aineistoa kerättiin kyselyn, osallistamisen ja havainnoinnin avulla. Tunneälypalaverit toimivat osana kehittämistä ja aineiston keruuta. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla ja osittain määrällisin menetelmin. Kohderyhmä koostui liikennemyymälä- ja polttonestekaupan kuuden liikennemyymäläyksikön työntekijöistä ja esimiehistä. Tietoperusta pohjautui tunneälyn ja johtamisen viitekehykseen.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että tunneälykästä esimiestyötä voidaan kehittää keskittymällä vaikuttamisen, muiden kehittämisen ja ristiriitojen hallinnan tunnetaitoihin. Näissä tunnetaidoissa kehittäminen kohdentuu palautteen antamiseen, ammatilliseen kasvuun, valmentavaan otteeseen, esimiestyön empaattisuuteen, kiistojen selvittelyyn, sekä tunnereaktioiden huomaamiseen ja johtamiseen kohti tavoitteellisia päämääriä. Esimiesten henkilökohtaiset kehittämiskohteet liittyvät läsnäoloon, positiivisuuteen, luottamukseen, itsensä johtamiseen ja tunteiden käsittelytaitoihin.
Hanke antaa työkaluja tunneälykkään esimiestyön kehittämiseen kohdeorganisaation yksiköissä, ja tukee tunneälyn merkityksen tärkeyttä johtajuudessa myös muissa työyhteisöissä vahvistaen samalla aiempia tutkimuksia aiheesta.
This research and development project was used to develop emotional intelligent supervisory at Suur-Seudun Osuuskauppa traffic stores. Goal for this project was to find out means to enforce intelligent supervisory. Project did utilize qualitative research and action research. Material was collected by questionnaries, observation and participation. Emotional intelligence meetings were part of development and material collection. Results were analyzed by content analysis and also partly by quantitative methods. Target group consisted of employees and supervisors of six traffic store and gas station units. Knowledge base is based on guidelines of emotional intelligence and management.
Results indicated, that emotionally intelligent supervisory can be developed by concentrating in influence, development and contradictory management emotional skills. Development process of these emotional skills is targeted to how to give feedback, professional growth, coaching attitude, management emphaty, settlement of disputes and noticing of emotional reactions as well as leadership towards purposeful goals. Personal development targets of supervisors include presence, positivity, trust, self-leadership and skills of how to handle emotions.
Purpose of development project is to give tools to develop emotionally intelligent supervisory in units of target organization and to support the importance of emotional intelligence in supervisory also at other work communities, re-inforcing also earlier researchies of same subject.