Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa muodin markkinoinnin välineenä
Mattsson, Sofia (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mattsson, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka muotialalla toimivat yritykset voivat hyödyntää Instagram-sovellusta sekä vaikuttajia markkinoinnin keinona. Opinnäytetyössä kohtaavat tekijän markkinoinnin ja viestinnän tutkinto sekä aikaisempi artenomin eli palvelumuotoilijan tutkinto. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymykseen, miten Instagramia ja vaikuttajia pystytään hyödyntämään muodin markkinoinnissa.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kahdesta osasta: muotimarkkinoinnin erityispiirteistä sekä vaikuttajamarkkinoinnin teoriasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutki-muksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä henkilöä, jotka ovat tehneet muotialan vaikuttajamarkkinointia Instagramissa. Haastattelut suoritettiin Zoom-palvelun ja sähköpostin välityksellä. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2021. Haastatteluista saatujen vastauksien kautta pystytään vastaamaan siihen, miten Instagramia ja vaikuttajia voidaan hyödyntää muodin markkinoinnissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Instagram on tärkeä alusta muodin markkinoinnin kannalta. Vaikuttajien avulla yritykset voivat luoda markkinointimateriaalia edullisesti ja helposti, kun markkinoinnin suunnittelun toteuttaa yrityksen ulkopuolinen henkilö. Vaikuttajilla on usein tarkka näkemys omasta tyylistään, jonka kautta he pystyvät toimimaan seuraajiensa inspiraationlähteenä. Haastateltavat kokivat tärkeimmäksi Instagram toiminnoksi tarinat sekä omat julkaisut, joiden kautta saadaan eniten näkyvyyttä sekä keskustelua aikaiseksi seuraajien keskuudessa. Kaikkien vastanneiden mielestä eniten huomiota saavat myös asukuvat sekä julkaisut, joissa vaikuttajat esiintyvät itse.
Tutkimustulosten ja teoriaosuuden perusteella yritysten tulisi vaikuttajamarkkinoinnissaan keskittyä mikrovaikuttajien hyödyntämiseen, luovien tarina-julkaisujen suunnitteluun sekä oikeanlaisen palkintasysteemin kehittämiseen.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kahdesta osasta: muotimarkkinoinnin erityispiirteistä sekä vaikuttajamarkkinoinnin teoriasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutki-muksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä henkilöä, jotka ovat tehneet muotialan vaikuttajamarkkinointia Instagramissa. Haastattelut suoritettiin Zoom-palvelun ja sähköpostin välityksellä. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2021. Haastatteluista saatujen vastauksien kautta pystytään vastaamaan siihen, miten Instagramia ja vaikuttajia voidaan hyödyntää muodin markkinoinnissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Instagram on tärkeä alusta muodin markkinoinnin kannalta. Vaikuttajien avulla yritykset voivat luoda markkinointimateriaalia edullisesti ja helposti, kun markkinoinnin suunnittelun toteuttaa yrityksen ulkopuolinen henkilö. Vaikuttajilla on usein tarkka näkemys omasta tyylistään, jonka kautta he pystyvät toimimaan seuraajiensa inspiraationlähteenä. Haastateltavat kokivat tärkeimmäksi Instagram toiminnoksi tarinat sekä omat julkaisut, joiden kautta saadaan eniten näkyvyyttä sekä keskustelua aikaiseksi seuraajien keskuudessa. Kaikkien vastanneiden mielestä eniten huomiota saavat myös asukuvat sekä julkaisut, joissa vaikuttajat esiintyvät itse.
Tutkimustulosten ja teoriaosuuden perusteella yritysten tulisi vaikuttajamarkkinoinnissaan keskittyä mikrovaikuttajien hyödyntämiseen, luovien tarina-julkaisujen suunnitteluun sekä oikeanlaisen palkintasysteemin kehittämiseen.