Johdon opas monimuotoisen työyhteisön johtamiseen
Virtanen, Marju (2021)
Virtanen, Marju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113017
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työyhteisöjen monimuotoisuusjohtamista. Lähtökohtana oli halu luoda opas johdon ja esihenkilöiden monimuotoisuusjohtamisen tueksi sekä tuoda esille niitä osa-alueita, joita monimuotoisuuden käsite sisältää. Tutkimusta on rakennettu teoreettisen viitekehyksen sekä teetetyn kyselytutkimuksen tulosten analysoinnin pohjalta.
Tietoperustaa tukemaan asetin seuraavat tutkimuskysymykset:
- Mitä työyhteisön monimuotoisuus ja sen tärkeimmät osa-alueet ihmisille merkitsee ja miten he sitä sanoittavat?
- Onko monimuotoisuuden eri osa-alueiden määrittelemisen ja arvottamisen kesken demografisiin tekijöihin perustuvia eroja?
Varsinaisen tutkimuksen toteutin Webropol-kyselytutkimustyökalun avulla. Analysoinnissa hyödynsin Webropolin omaa raportointityökalua ja lisäksi exceliä saadun datan jäsentelyssä sekä niitä havainnollistavien taulukoiden ja kuvaajien luomisessa.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että monimuotoisuus merkitsee demografisten tekijöiden lisäksi erilaisuuden arvostamista ja yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, syrjimättömyyttä sekä työhyvinvoinnin edistämistä. Tunnetaidot ja motivaatio koettiin myös olennaisen tärkeiksi työssä viihtymisen ja työn merkityksellisyyden kannalta sekä työidentiteetin rakentumisessa.
Kyselyn tulokset heijastelivat pitkälti rakentamaani teoreettista viitekehystä. Demografisilla tekijöillä oli vain vähän vaikutusta monimuotoisuuden eri osa-alueiden sanoittamisessa ja merkityksenluonnissa.
Monimuotoisuuden sanoittaminen ja siihen liittyvät kokemukset olivat hyvin yksilöllisiä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osallistava ja ihmislähtöinen johtajuuden ajattelumalliin liittyy johdon sitoutumisen lisäksi aito kiinnostus työyhteisön jäsenistä, osaamisen ja ydinkyvykkyyden korostaminen, viisas ikäjohtamisen sekä monimuotoisuuden edistämisen kaikissa johtamisen vaiheissa.
Yhteenvetona tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että monimuotoisen työyhteisön jäsenet tulee aina kohdata ihmisinä, ja johtamista tulisi aina pyrkiä toteuttamaan kokonaisvaltaista monimuotoisuutta ja kaikenlaista erilaisuutta arvostaen.
Tietoperustaa tukemaan asetin seuraavat tutkimuskysymykset:
- Mitä työyhteisön monimuotoisuus ja sen tärkeimmät osa-alueet ihmisille merkitsee ja miten he sitä sanoittavat?
- Onko monimuotoisuuden eri osa-alueiden määrittelemisen ja arvottamisen kesken demografisiin tekijöihin perustuvia eroja?
Varsinaisen tutkimuksen toteutin Webropol-kyselytutkimustyökalun avulla. Analysoinnissa hyödynsin Webropolin omaa raportointityökalua ja lisäksi exceliä saadun datan jäsentelyssä sekä niitä havainnollistavien taulukoiden ja kuvaajien luomisessa.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että monimuotoisuus merkitsee demografisten tekijöiden lisäksi erilaisuuden arvostamista ja yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, syrjimättömyyttä sekä työhyvinvoinnin edistämistä. Tunnetaidot ja motivaatio koettiin myös olennaisen tärkeiksi työssä viihtymisen ja työn merkityksellisyyden kannalta sekä työidentiteetin rakentumisessa.
Kyselyn tulokset heijastelivat pitkälti rakentamaani teoreettista viitekehystä. Demografisilla tekijöillä oli vain vähän vaikutusta monimuotoisuuden eri osa-alueiden sanoittamisessa ja merkityksenluonnissa.
Monimuotoisuuden sanoittaminen ja siihen liittyvät kokemukset olivat hyvin yksilöllisiä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osallistava ja ihmislähtöinen johtajuuden ajattelumalliin liittyy johdon sitoutumisen lisäksi aito kiinnostus työyhteisön jäsenistä, osaamisen ja ydinkyvykkyyden korostaminen, viisas ikäjohtamisen sekä monimuotoisuuden edistämisen kaikissa johtamisen vaiheissa.
Yhteenvetona tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että monimuotoisen työyhteisön jäsenet tulee aina kohdata ihmisinä, ja johtamista tulisi aina pyrkiä toteuttamaan kokonaisvaltaista monimuotoisuutta ja kaikenlaista erilaisuutta arvostaen.