Varhaiskasvatuksen laadun kehittämisen hyvät käytännöt : malli arviointitiedon hyödyntämiseksi varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseksi
Kiviranta, Heidi (2021)
Kiviranta, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060112979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060112979
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusta normittavat asiakirjat edellyttävät, että varhaiskasvatuksen laatua arvioidaan. Arviointia toteutetaan eri tasoilla eri tavoin. Arvioinnin tarkoituksena on tukea varhaiskasvatuksen kehittämistä. Kehittämisessä käytetään arvioinnin kautta saatua arviointitietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa malli arviointitiedon hyödyntämiseksi varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena Vantaan kaupungin varhaiskasvatukselle. Tarkoituksena oli mallin avulla edistää varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä Vantaan varhaiskasvatuksen toimintayksiköissä. Tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin triangulaatiota eli eri menetelmien yhdistämistä. Aineistonhankinnassa käytettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien teemahaastatteluita sekä toiminnallisista kehittämismenetelmistä virtuaalista ideariihtä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin rakennetta.
Johtopäätöksenä kehittämishankkeen tulosten perusteella syntyi malli arviointitiedon hyödyntämiseksi Vantaan varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseksi. Malli kuvaa varhaiskasvatuksen laadun sekä arviointitiedon hyödyntämisen elementtejä. Mallin laadun arvioinnin elementeiksi nousivat varhaiskasvatusta normittavat asiakirjat, sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilökunta sekä yhteisen näkemyksen muodostaminen. Arvioinnin hyödyntämiseen elementeiksi muodostuivat hallintoon ja johtajaan liittyvät tekijät, jaettu johtajuus sekä arviointitiedon sitominen rakenteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena Vantaan kaupungin varhaiskasvatukselle. Tarkoituksena oli mallin avulla edistää varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä Vantaan varhaiskasvatuksen toimintayksiköissä. Tutkimuksellisena menetelmänä käytettiin triangulaatiota eli eri menetelmien yhdistämistä. Aineistonhankinnassa käytettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien teemahaastatteluita sekä toiminnallisista kehittämismenetelmistä virtuaalista ideariihtä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin rakennetta.
Johtopäätöksenä kehittämishankkeen tulosten perusteella syntyi malli arviointitiedon hyödyntämiseksi Vantaan varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseksi. Malli kuvaa varhaiskasvatuksen laadun sekä arviointitiedon hyödyntämisen elementtejä. Mallin laadun arvioinnin elementeiksi nousivat varhaiskasvatusta normittavat asiakirjat, sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilökunta sekä yhteisen näkemyksen muodostaminen. Arvioinnin hyödyntämiseen elementeiksi muodostuivat hallintoon ja johtajaan liittyvät tekijät, jaettu johtajuus sekä arviointitiedon sitominen rakenteisiin.