Yleisöjen kasvattaminen yleisesti kulttuuri- ja taidealalla: Mitä tulee huomioida, kun halutaan tavoittaa yleisöä kulttuurin ja taiteen piiriin?
Grandén, Camilla; Kanninen, Alisa (2021)
Grandén, Camilla
Kanninen, Alisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112765
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yleisellä tasolla mitä yleisöjen kasvatuksesta puhuttaessa tulisi kulttuuri- ja taidealalla ottaa huomioon. Työn tilaaja on kulttuuri- ja taidealan edunvalvontajärjestö KULTA ry, jonka tavoitteena on edistää kulttuurin- ja taiteen yhteiskunnallista asemaa.
Työn yhtenä tavoitteena oli saada näkökulma kulttuurin- ja taiteenalan tämänhetkiseen tilanteeseen sekä tarkastella mitkä tekijät vaikuttavat siihen kuuluuko ihminen kulttuurin ja taiteen piiriin.
Toisena tavoitteena oli luoda teoriaosuuden ja tutkimusmenetelmien avulla toimintaehdotuksia, joiden avulla alan toimijat saisivat ihmisiä enemmän kulttuurin ja taiteen yleisöihin. Toimintaehdotukset perustuvat teoriaosuudessa kerättyyn tutkimusnäyttöön ja esille noussuihin kehitystä kaipaaviin ilmiöihin.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, asiantuntijahaastattelua ja aineistoanalyysia. Kyselytutkimus suunnattiin KULTA ry:n jäsenjärjestöille. Asiantuntija haastattelussa haastateltiin kahta kulttuuriasiainneuvosta Opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Aineisto koostui kulttuuri- ja taidealan tilastoista, tutkimuksista ja kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön avulla luotiin yhdeksän (9) erilaista toimintaehdotusta, jotka koottiin aineistoanalyysin, kyselytutkimuksen ja haastattelun pohjalta. Aineistossa, kyselytutkimuksessa ja haastattelussa nousivat vahvasti samat teemat esiin, joka vahvistaa toimintaehdotusten tärkeyttä. In this thesis we bring up what kind of acts are required in general level in the field of culture and art to bring up more audience to culture and art organizations.
The subscriber of this thesis is KULTA ry, which works to aims to promote the social status of culture and art.
One of the main aim of this thesis was to get perspective on the current situation of the field of culture and art in this present moment and examine what factors influence whether a person belongs as an audience of culture and art.
The second goal was to use the theoretical part and research methods to create proposals for action that would help actors of culture and art get more people into cultural and artistic audiences. The proposals for actions are based on the research evdence that has been collected from theroy part and the emerging phenomena that need to be developed.
The reasearch methods used in this thesis were questionnaire survey, interview and data analysis. The questionnaire survey was directed to KULTA ry’s memberorganizations. In the interview iterviewees were two cultural advisers from the Ministry of Education and Culture.
The material used in data analysis contained statistics, researches and literature.
This thesis provides nine (9) different action proposals. These action proposals were created based on data analysis, the survey and an interview. The same themes emerged strongly in the material, the survey and the interview, which confirmed the importance of these proposals for action.
Työn yhtenä tavoitteena oli saada näkökulma kulttuurin- ja taiteenalan tämänhetkiseen tilanteeseen sekä tarkastella mitkä tekijät vaikuttavat siihen kuuluuko ihminen kulttuurin ja taiteen piiriin.
Toisena tavoitteena oli luoda teoriaosuuden ja tutkimusmenetelmien avulla toimintaehdotuksia, joiden avulla alan toimijat saisivat ihmisiä enemmän kulttuurin ja taiteen yleisöihin. Toimintaehdotukset perustuvat teoriaosuudessa kerättyyn tutkimusnäyttöön ja esille noussuihin kehitystä kaipaaviin ilmiöihin.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, asiantuntijahaastattelua ja aineistoanalyysia. Kyselytutkimus suunnattiin KULTA ry:n jäsenjärjestöille. Asiantuntija haastattelussa haastateltiin kahta kulttuuriasiainneuvosta Opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Aineisto koostui kulttuuri- ja taidealan tilastoista, tutkimuksista ja kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön avulla luotiin yhdeksän (9) erilaista toimintaehdotusta, jotka koottiin aineistoanalyysin, kyselytutkimuksen ja haastattelun pohjalta. Aineistossa, kyselytutkimuksessa ja haastattelussa nousivat vahvasti samat teemat esiin, joka vahvistaa toimintaehdotusten tärkeyttä.
The subscriber of this thesis is KULTA ry, which works to aims to promote the social status of culture and art.
One of the main aim of this thesis was to get perspective on the current situation of the field of culture and art in this present moment and examine what factors influence whether a person belongs as an audience of culture and art.
The second goal was to use the theoretical part and research methods to create proposals for action that would help actors of culture and art get more people into cultural and artistic audiences. The proposals for actions are based on the research evdence that has been collected from theroy part and the emerging phenomena that need to be developed.
The reasearch methods used in this thesis were questionnaire survey, interview and data analysis. The questionnaire survey was directed to KULTA ry’s memberorganizations. In the interview iterviewees were two cultural advisers from the Ministry of Education and Culture.
The material used in data analysis contained statistics, researches and literature.
This thesis provides nine (9) different action proposals. These action proposals were created based on data analysis, the survey and an interview. The same themes emerged strongly in the material, the survey and the interview, which confirmed the importance of these proposals for action.