Ojan toiselle puolelle - Seikkailukasvatukselliset menetelmät varhaisnuorten metsäkasvatuksessa : Turun 4H-yhdistyksen metsäkasvatusviikon ohjelma
Hallikainen, Meri-Tuuli (2021)
Hallikainen, Meri-Tuuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaiset menetelmät toimivat varhaisnuorten metsäkasvatuksessa parhaiten ja millaisilla työskentelytavoilla ohjaajien kohtaamia ongelmatilanteita voidaan ratkoa. Keskeisiä teemoja työssä olivat 4H:n arvot, kestävä kehitys sekä seikkailukasvatus. Opinnäytetyö syventää Topias Meriön (2019) opinnäytetyötä, jossa kehitettiin menetelmiä lasten metsäkasvatukseen.
Opinnäytetyön tilaaja on Turun 4H-yhdistys. Yhdistys järjestää metsäkasvatusta metsäkerhojen, koululaisille järjestettävien metsäpäivien sekä metsäleirien kautta. Metsäkasvatuksen tärkeitä tavoitteita ovat lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistaminen ja kestäviin elämäntapoihin kannustaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu kestävästä kehityksestä, seikkailukasvatuksesta, metsäkasvatuksesta sekä varhaisnuorten kehityspsykologista. Koronapandemian myötä työn aiheet ovat nousseet erittäin ajankohtaisiksi, sillä luonnon ja sitä kautta seikkailu- ja metsäkasvatuksen merkitys on kasvanut. Tietoperustassa määritellään käsitteiden lisäksi niiden alakäsitteitä ja havainnollistetaan käsitteiden suhdetta toisiinsa. Lisäksi kohderyhmän eli varhaisnuoria ominaisuuksia tutkitaan kehitysteorioiden avulla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa kehittämistyön menetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä kohderyhmäanalyysia. Kaikki aineisto kerättiin kevään 2021 aikana. Vallitsevan koronapandemian vuoksi haastattelut toteutettiin verkon välityksellä, mutta menetelmien testaus ja havainnointi tapahtuivat alakoululaisten kerhoissa.
Päällimmäisiä haastatteluissa esiin nousseita toimivaksi todettuja menetelmiä ja lähestymistapoja olivat osallistava työote, ryhmälähtöisyys ja ohjaajamainen ote. Nämä olivat myös niitä työtapoja, millä ohjaajien kohtaamia haasteita pyrittiin ratkomaan ja ennaltaehkäisemään. Haastateltavat mainitsivat yleisiksi ongelmatilanteiksi ryhmään sitoutumisen pulmat, kärsimättömyyden ja pienten porukoiden syntymisen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ohjelma Turun 4H-yhdistyksen metsäkasvatusviikolle. Ohjelma sisältää monipuolisia toiminnallisia menetelmiä sekä erilaisia lähestymistapoja ja työkaluja ongelmatilanteiden varalle. Metsäkasvatusviikon kohderyhmänä ovat varhaisnuoret, eli 3-6 luokkalaiset.
Opinnäytetyön tilaaja on Turun 4H-yhdistys. Yhdistys järjestää metsäkasvatusta metsäkerhojen, koululaisille järjestettävien metsäpäivien sekä metsäleirien kautta. Metsäkasvatuksen tärkeitä tavoitteita ovat lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistaminen ja kestäviin elämäntapoihin kannustaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu kestävästä kehityksestä, seikkailukasvatuksesta, metsäkasvatuksesta sekä varhaisnuorten kehityspsykologista. Koronapandemian myötä työn aiheet ovat nousseet erittäin ajankohtaisiksi, sillä luonnon ja sitä kautta seikkailu- ja metsäkasvatuksen merkitys on kasvanut. Tietoperustassa määritellään käsitteiden lisäksi niiden alakäsitteitä ja havainnollistetaan käsitteiden suhdetta toisiinsa. Lisäksi kohderyhmän eli varhaisnuoria ominaisuuksia tutkitaan kehitysteorioiden avulla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa kehittämistyön menetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia sekä kohderyhmäanalyysia. Kaikki aineisto kerättiin kevään 2021 aikana. Vallitsevan koronapandemian vuoksi haastattelut toteutettiin verkon välityksellä, mutta menetelmien testaus ja havainnointi tapahtuivat alakoululaisten kerhoissa.
Päällimmäisiä haastatteluissa esiin nousseita toimivaksi todettuja menetelmiä ja lähestymistapoja olivat osallistava työote, ryhmälähtöisyys ja ohjaajamainen ote. Nämä olivat myös niitä työtapoja, millä ohjaajien kohtaamia haasteita pyrittiin ratkomaan ja ennaltaehkäisemään. Haastateltavat mainitsivat yleisiksi ongelmatilanteiksi ryhmään sitoutumisen pulmat, kärsimättömyyden ja pienten porukoiden syntymisen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ohjelma Turun 4H-yhdistyksen metsäkasvatusviikolle. Ohjelma sisältää monipuolisia toiminnallisia menetelmiä sekä erilaisia lähestymistapoja ja työkaluja ongelmatilanteiden varalle. Metsäkasvatusviikon kohderyhmänä ovat varhaisnuoret, eli 3-6 luokkalaiset.