Markkinointiviestintäsuunnitelma hyvinvointimatkailuyritykselle : case: Univeräjä
Uotinen, Anniina (2021)
Uotinen, Anniina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma hyvinvointimatkailupalveluita tarjoavalle Univeräjälle, pohjautuen päätutkimuskysymykseen ”Miten hyvinvointimatkailualan pienyritys voi tehdä suunnitelmallisesti markkinointiviestintää?”. Markkinointiviestintäsuunnitelman suunnittelu perustui yksityisyrittäjän rajalliseen aikaan sekä budjettiin. Perustuen yksinyrittäjän resursseihin markkinointiviestintäsuunnitelma pohjautui digitaalisen markkinoinnin kanaviin.
Tietoperustana käytettiin markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja hyvinvointimatkailun kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä ja yrittäjän haastattelua. Markkinointiviestinnän teossa käytettiin PESTE-, kilpailija-, sekä SWOT-analyyseja, SMART-kaavaa, AIDAS- ja RACE-malleja.
Tuloksena saatiin seitsemän vaiheinen markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää vuosikellon, julkaisuideoita sosiaalisen median kanaviin, joilla lisätään tunnettuutta sekä neuvoja hakukoneoptimoinnin sekä web-analytiikan kehittämiseen.
Tulevaisuudessa Univeräjän kotisivu voidaan joko päivittää itse tai ostaa se palveluna. Verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa on suositeltavaa markkinoinnin yhdistämiseksi.
Tietoperustana käytettiin markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja hyvinvointimatkailun kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä ja yrittäjän haastattelua. Markkinointiviestinnän teossa käytettiin PESTE-, kilpailija-, sekä SWOT-analyyseja, SMART-kaavaa, AIDAS- ja RACE-malleja.
Tuloksena saatiin seitsemän vaiheinen markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää vuosikellon, julkaisuideoita sosiaalisen median kanaviin, joilla lisätään tunnettuutta sekä neuvoja hakukoneoptimoinnin sekä web-analytiikan kehittämiseen.
Tulevaisuudessa Univeräjän kotisivu voidaan joko päivittää itse tai ostaa se palveluna. Verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa on suositeltavaa markkinoinnin yhdistämiseksi.