Kolmiulotteinen brändäys kuntosalitilassa
Alpisalo, Eveliina (2021)
Alpisalo, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa millä tilasuunnittelun keinoilla brändiä voidaan ilmentää kuntosalitilan suunnittelussa sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta. Työ tehtiin yhteistyössä CrossFit Huntti kuntosalin kanssa. Tietoperustassa perehdyttiin brändäyksen tarkoitukseen ja elementteihin, joita hyödynnettiin työn suunnitteluosuuden kolmiulotteisessa brändäyksessä. Brän¬däyksen rinnalla perehdyttiin myös kuntosalien tulevaisuuden trendeihin ja keskeisiin ilmiöihin sekä itse kuntosalisuunnittelun eri osa-alueisiin. Uuden kehityssuunnan ilmiöiden ilmentämiseen käytettiin benchmarking-menetelmää. Opinnäytetyön aiheen valintaan johti kiinnostus kolmiulotteisen brändäyksen ilmentä¬miseen tilassa.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessin tavoitteena oli määrittää ja analysoida CrossFit Huntin brändin kulmakivet, joita myöhemmin hyödynnettiin suunnittelun apuna brändiä ilmentävän tilakon¬septin luomiseen. Työssä selvitettiin haastattelun avulla CrossFit Huntin toiminnan tarpeita ja toiveita suunnitteluprosessin lähtö¬kohtien rajaamiseksi. Konsepti-ideointiprosessin apuna käytettiin luonnostelua ja moodboard-menetelmää. Lopullinen konsep¬tisuunnitelma toteutettiin visualisoimalla materiaali-, kaluste- ja tilasuunnitelmat kollaasihenkisin esityskuvin. The objective of this study was to examine the means of brands¬caping in gym environment from an interior architecture perspe¬ctive. The study was made in collaboration with CrossFit Huntti. The theory section covers the purpose and means of branding which were utilized in the process of brandscaping the gym envi¬ronment. Other essential themes were gym design and the future trends within it. Benchmarking was used to reflect the studies of gym design trends. Interest in brandscaping and previous expe¬rience in branding were the main factors that led to this subject.
To create an interior concept for CrossFit Huntti, the design process aims to determine the factors of brandscaping by ana¬lyzing the identity of the chosen brand. The needs of the gym space were researched by interview which results were later on used to outline the study. Sketching and moodboards were used in the brandscape process for drafting. The final material, furni¬ture and interior plans of the design concept were visualized by creating illustrations in collage form.
Opinnäytetyön suunnitteluprosessin tavoitteena oli määrittää ja analysoida CrossFit Huntin brändin kulmakivet, joita myöhemmin hyödynnettiin suunnittelun apuna brändiä ilmentävän tilakon¬septin luomiseen. Työssä selvitettiin haastattelun avulla CrossFit Huntin toiminnan tarpeita ja toiveita suunnitteluprosessin lähtö¬kohtien rajaamiseksi. Konsepti-ideointiprosessin apuna käytettiin luonnostelua ja moodboard-menetelmää. Lopullinen konsep¬tisuunnitelma toteutettiin visualisoimalla materiaali-, kaluste- ja tilasuunnitelmat kollaasihenkisin esityskuvin.
To create an interior concept for CrossFit Huntti, the design process aims to determine the factors of brandscaping by ana¬lyzing the identity of the chosen brand. The needs of the gym space were researched by interview which results were later on used to outline the study. Sketching and moodboards were used in the brandscape process for drafting. The final material, furni¬ture and interior plans of the design concept were visualized by creating illustrations in collage form.