Psykiatrinen sairaanhoitaja Vaasan keskussairaalan yhteispäivystyksessä: toiminnasta saadut kokemukset ja kehittämistarpeet
Siljanen, Kaisa (2021)
Siljanen, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vaasan keskussairaalan (VKS) psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toimintaa: selvittää toiminnasta saatuja kokemuksia ja kartoittaa kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla voidaan kehittää psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toimintaa ja psykiatrian päivystystä. Tutkimuskysymykset olivat: millaisia kokemuksia psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toiminnasta on saatu ja mitä kehittämistarpeita psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toiminnassa on?
Mielenterveyspotilaiden hoito on koettu päivystyspoliklinikoilla haasteena monitahoisine ongelmineen, joiden kartoitus vaatii aikaa ja hoitajalta kiireettömän kohtaamisen. Ulkomaisten tutkimusten mukaan päivystyspoliklinikoiden yhteydessä työskentelevien psykiatristen sairaanhoitajien toiminnasta on saatu hyviä kokemuksia, ja työnjako päivystyspoliklinikalla sairaanhoitajien kesken on onnistunut. Psykiatriset päivystyspotilaat ovat saaneet asiantuntevaa hoitoa tehokkaasti ja lyhyellä odotusajalla.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan VKS:n päivystyspoliklinikan sairaanhoitajaa ja neljä psykiatrian päivystävää sairaanhoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset vastasivat aiempia tutkimuksia. Tulosten mukaan psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toiminnasta saadut kokemukset koostuvat seuraavista kategorioista: psykiatrian erikoisosaaminen, tehokas päivystyshoito ja ammatillinen yhteistyö. Kartoitetut kehittämistarpeet jaettiin kolmeen kategoriaan: sairaanhoitajien ammatillinen kehittyminen, psykiatrisen potilaan hoitoketju sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Tutkimus tuotti tietoa, jota voidaan hyödyntää niin käytännön hoitotyössä, johtamisen tukena kuin psykiatrian päivystyksen kehittämistyössä. The purpose of this thesis was to study the experiences of the work of the psychiatric nurse on call in Vaasa Central Hospital (VCH). A further purpose was to find out what kind development needs were observed in the work of psychiatric nurse on call. The aim of this thesis was to gain new information for developing the work of the psychiatric nurse on call and the psychiatric emergency clinic. The research questions were: what kind of experiences are there in the work of the psychiatric nurse on call at the Accident and Emergency Clinic of VCH and what observed development needs are there for this work?
The care of the mental health patients is considered challenging at the emergency clinics. These patients can have complex issues which require time and an unhurried encounter with the nurse. According to the results of previous studies carried out abroad there have been good experiences of having a psychiatric nurse work at the A&E Clinic. Collaboration between nurses has been successful. Psychiatric patients have received professional nursing efficiently and with short waiting time.
The study was conducted by theme interviews. Eight nurses from the A&E Clinic of VCH and four psychiatric nurses on call were interviewed. The material of this thesis was analyzed by content analysis. The results are in agreement with previous studies. According to the study results the experiences from the work of the psychiatric nurse on call consist of the following categories: special know-how in psychiatry, efficient emergency care and intra-professional collaboration. Observed development needs were divided into three categories: professional development of the nurses, care chain of the psychiatric patient, collaboration and transmission of the information. New insights were gained in this study and they can be applied in everyday nursing, in nursing management and in developing the psychiatric emergency clinic.
Mielenterveyspotilaiden hoito on koettu päivystyspoliklinikoilla haasteena monitahoisine ongelmineen, joiden kartoitus vaatii aikaa ja hoitajalta kiireettömän kohtaamisen. Ulkomaisten tutkimusten mukaan päivystyspoliklinikoiden yhteydessä työskentelevien psykiatristen sairaanhoitajien toiminnasta on saatu hyviä kokemuksia, ja työnjako päivystyspoliklinikalla sairaanhoitajien kesken on onnistunut. Psykiatriset päivystyspotilaat ovat saaneet asiantuntevaa hoitoa tehokkaasti ja lyhyellä odotusajalla.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan VKS:n päivystyspoliklinikan sairaanhoitajaa ja neljä psykiatrian päivystävää sairaanhoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset vastasivat aiempia tutkimuksia. Tulosten mukaan psykiatrian päivystävän sairaanhoitajan toiminnasta saadut kokemukset koostuvat seuraavista kategorioista: psykiatrian erikoisosaaminen, tehokas päivystyshoito ja ammatillinen yhteistyö. Kartoitetut kehittämistarpeet jaettiin kolmeen kategoriaan: sairaanhoitajien ammatillinen kehittyminen, psykiatrisen potilaan hoitoketju sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Tutkimus tuotti tietoa, jota voidaan hyödyntää niin käytännön hoitotyössä, johtamisen tukena kuin psykiatrian päivystyksen kehittämistyössä.
The care of the mental health patients is considered challenging at the emergency clinics. These patients can have complex issues which require time and an unhurried encounter with the nurse. According to the results of previous studies carried out abroad there have been good experiences of having a psychiatric nurse work at the A&E Clinic. Collaboration between nurses has been successful. Psychiatric patients have received professional nursing efficiently and with short waiting time.
The study was conducted by theme interviews. Eight nurses from the A&E Clinic of VCH and four psychiatric nurses on call were interviewed. The material of this thesis was analyzed by content analysis. The results are in agreement with previous studies. According to the study results the experiences from the work of the psychiatric nurse on call consist of the following categories: special know-how in psychiatry, efficient emergency care and intra-professional collaboration. Observed development needs were divided into three categories: professional development of the nurses, care chain of the psychiatric patient, collaboration and transmission of the information. New insights were gained in this study and they can be applied in everyday nursing, in nursing management and in developing the psychiatric emergency clinic.