Tiedonkulku opetusrakennusten ilmanvaihdon korjaussuunnitteluprosessissa
Raudaskoski, Henna (2021)
Raudaskoski, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812381
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää kuntotutkimus- ja suunnittelupalveluita tarjoavan yrityksen sisäistä tiedonkulkua opetusrakennusten ilmanvaihtojärjestelmien korjausrakentamisen suunnitteluprojekteissa. Erityisesti haluttiin tehostaa yrityksen hallussa jo olevan tiedon välittämistä suunnittelijoille tapauksissa, joissa yritys on jo suorittanut kohteessa kuntotutkimuksia.
Kehitystyön aluksi perehdyttiin opetusrakennusten ilmanvaihdon kuntotutkimusten ja korjaussuunnittelun erityispiirteisiin kirjallisuuden ja yrityksen toteuttamien suunnitteluprojektien perusteella sekä haastateltiin osastolla työskenteleviä kuntotutkijoita ja suunnittelijoita. Tämän jälkeen määriteltiin kehityshankkeen lähtötilanne ja analysoitiin siihen liittyviä riskejä ja kuormitustekijöitä. Riskien ja kuormitustekijöiden vähentämiseksi muodostettiin toimenpide-ehdotuksia, joista osa otettiin käyttöön jo kehityshankkeen aikana.
Insinöörityöprosessin aikana saatiin uutta tietoa siitä, mitä tekijöitä osaston henkilöstö piti työssään haasteellisina tai kuormittavina. Haasteiden ratkaisemiseksi luotiin ehdotus uudeksi suunnitteluhankkeiden prosessirungoksi, toimintaohjeet projektipäälliköille ja suunnittelijoille sekä opetusrakennuksen ilmanvaihdon lähtötietojen tarkastuslista yrityksen käyttöön.
Kerätyn tiedon ja tehtyjen johtopäätösten avulla tilaaja voi tehostaa yksinkertaisten toimenpiteiden avulla osaston sisäistä viestintää ja välttää siten taloudellisia ja henkilöstön kuormitukseen liittyviä riskejä. Työn tuloksena syntyneitä toimintaohjeita voidaan soveltaa myös muissa LVI-suunnitteluprojekteissa sekä muilla korjausrakentamisen suunnittelualoilla, esimerkiksi arkkitehti- tai rakennesuunnittelussa.
Kehitystyön aluksi perehdyttiin opetusrakennusten ilmanvaihdon kuntotutkimusten ja korjaussuunnittelun erityispiirteisiin kirjallisuuden ja yrityksen toteuttamien suunnitteluprojektien perusteella sekä haastateltiin osastolla työskenteleviä kuntotutkijoita ja suunnittelijoita. Tämän jälkeen määriteltiin kehityshankkeen lähtötilanne ja analysoitiin siihen liittyviä riskejä ja kuormitustekijöitä. Riskien ja kuormitustekijöiden vähentämiseksi muodostettiin toimenpide-ehdotuksia, joista osa otettiin käyttöön jo kehityshankkeen aikana.
Insinöörityöprosessin aikana saatiin uutta tietoa siitä, mitä tekijöitä osaston henkilöstö piti työssään haasteellisina tai kuormittavina. Haasteiden ratkaisemiseksi luotiin ehdotus uudeksi suunnitteluhankkeiden prosessirungoksi, toimintaohjeet projektipäälliköille ja suunnittelijoille sekä opetusrakennuksen ilmanvaihdon lähtötietojen tarkastuslista yrityksen käyttöön.
Kerätyn tiedon ja tehtyjen johtopäätösten avulla tilaaja voi tehostaa yksinkertaisten toimenpiteiden avulla osaston sisäistä viestintää ja välttää siten taloudellisia ja henkilöstön kuormitukseen liittyviä riskejä. Työn tuloksena syntyneitä toimintaohjeita voidaan soveltaa myös muissa LVI-suunnitteluprojekteissa sekä muilla korjausrakentamisen suunnittelualoilla, esimerkiksi arkkitehti- tai rakennesuunnittelussa.