Sähköauton akuston korjattavuus
Perko, Ville (2021)
Perko, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812369
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli pääasiassa internetistä saatavien tietolähteiden avulla selvittää ja arvioida viiden eri sähköautomallin akuston korjattavuutta. Työssä selvitettiin, millaisia akustot ovat huollettavuuden ja korjattavuuden monimutkaisuuden kannalta.
Korjattavuuden arviointi toteutettiin valitsemalla viisi suosittua eri akkukennotyypeillä varustettua sähköautomallia ja perehtymällä niiden akustojen rakenteisiin ja purettavuuteen. Työn alussa myös esitellään teoriaa sähköautojen yleisimmistä akkukennotyypeistä ja akkukemioista sekä akustojen rakenteesta.
Lähteitä käyttäen käsitellyistä ajoneuvoista koostettiin akuston purkuselostukset, joiden avulla arvioitiin akustoja huollettavuuden ja korjattavuuden näkökulmasta. Purkuselostus aloitetaan jokaisessa ajoneuvomallissa akuston irrotustyöstä ja tämän jälkeen selostetaan akuston avaus- ja purkutyö niin pitkälle kuin akustoa on kannattavaa purkaa korjaustoimenpiteitä ajatellen.
Purkuselostuksen laatimisen jälkeen jokaisesta automallista tehtiin yhteenveto, jossa arvioitiin työn eri vaiheiden haastavuutta käsiteltävän ajoneuvon osalta ja tehtiin johtopäätökset käsiteltävän ajoneuvon korjattavuudesta. Vaihtokomponenttien saatavuutta arvioitiin etsimällä tarkasteltavien ajoneuvojen akustoihin käytettyjä purkukomponentteja uusien osien vaihtoehtoina ja arvioimalla osien todellista saatavuutta. Lopuksi verrattiin eri ajoneuvoista saatuja johtopäätöksiä ja tietoja keskenään sekä arvioitiin käsiteltyjen automallien akuston korjaustyön haastavuutta polttomoottoriautoon verrattuna.
Sähköautojen akustojen todettiin olevan pääsääntöisesti melko yksinkertaisia huoltaa ja korjata. Jotta huoltotoimenpiteitä päästään suorittamaan, on akustot kuitenkin irrotettava ajoneuvosta. Akuston irrotustyö ei missään automallissa ollut haastavaa, ja akuston pystyi irrottamaan korkeintaan tunnissa. Akuston moduulin vaihtotyö arvioitiin kustannustehokkaimmaksi tavaksi vaihtaa vioittuneita kennoja, koska yksittäiset kennot ovat sinetöitynä moduulissa.
Korjattavuuden arviointi toteutettiin valitsemalla viisi suosittua eri akkukennotyypeillä varustettua sähköautomallia ja perehtymällä niiden akustojen rakenteisiin ja purettavuuteen. Työn alussa myös esitellään teoriaa sähköautojen yleisimmistä akkukennotyypeistä ja akkukemioista sekä akustojen rakenteesta.
Lähteitä käyttäen käsitellyistä ajoneuvoista koostettiin akuston purkuselostukset, joiden avulla arvioitiin akustoja huollettavuuden ja korjattavuuden näkökulmasta. Purkuselostus aloitetaan jokaisessa ajoneuvomallissa akuston irrotustyöstä ja tämän jälkeen selostetaan akuston avaus- ja purkutyö niin pitkälle kuin akustoa on kannattavaa purkaa korjaustoimenpiteitä ajatellen.
Purkuselostuksen laatimisen jälkeen jokaisesta automallista tehtiin yhteenveto, jossa arvioitiin työn eri vaiheiden haastavuutta käsiteltävän ajoneuvon osalta ja tehtiin johtopäätökset käsiteltävän ajoneuvon korjattavuudesta. Vaihtokomponenttien saatavuutta arvioitiin etsimällä tarkasteltavien ajoneuvojen akustoihin käytettyjä purkukomponentteja uusien osien vaihtoehtoina ja arvioimalla osien todellista saatavuutta. Lopuksi verrattiin eri ajoneuvoista saatuja johtopäätöksiä ja tietoja keskenään sekä arvioitiin käsiteltyjen automallien akuston korjaustyön haastavuutta polttomoottoriautoon verrattuna.
Sähköautojen akustojen todettiin olevan pääsääntöisesti melko yksinkertaisia huoltaa ja korjata. Jotta huoltotoimenpiteitä päästään suorittamaan, on akustot kuitenkin irrotettava ajoneuvosta. Akuston irrotustyö ei missään automallissa ollut haastavaa, ja akuston pystyi irrottamaan korkeintaan tunnissa. Akuston moduulin vaihtotyö arvioitiin kustannustehokkaimmaksi tavaksi vaihtaa vioittuneita kennoja, koska yksittäiset kennot ovat sinetöitynä moduulissa.