Tutortoiminta sosiaali- ja terveysalan oppimisympäristössä : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus HyMy-Kylälle
Kuusio, Hanna; Cleve, Satu (2021)
Kuusio, Hanna
Cleve, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812367
Tiivistelmä
Tutorointi tarkoittaa opastamista, ohjaamista, tukemista ja auttamista. Siinä kokeneempi henkilö auttaa uutta henkilöä tutustumaan uuteen paikkaan, toimintatapoihin ja tiloihin. Tutortoimintaa voidaan toteuttaa erilaisissa ympäristöissä ja siitä käytetään myös termejä mentorointi, vertaistutorointi ja vertaisohjaus. HyMy-kylä on Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksella toimiva oppimisympäristö, jossa opiskelijat suorittavat opintoihin kuuluvia käytännön harjoitteluja opetusasiakkaiden avulla, ohjaavan opettajan valvon-nassa.
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mitä on tutortoiminta ja miten tutortoimintaa toteutetaan sosiaali- ja terveysalalla? Opinnäytetyön aineisto koostuu yhdeksästä (n=9) englanninkielisestä tutkimuksesta. Aineiston hakuprosessissa tehtiin sekä manuaalisia että systemaattisia hakuja. Tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston valintaa. Kirjallisuuskatsauksen menetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja kuvata aikaisemman tiedon perusteella tutortoimintaa ja sen toteutusta sosiaali- ja terveysalalla, sekä alan koulutuksissa että työpaikoissa. Tavoitteena on lisätä tietoa ohjaustoiminnasta ja tuottaa HyMy-kylälle dokumentti, joka sisältää listauksen hyvistä toimintatavoista ohjaukseen liittyen.
Tuloksissa nousi esille useampia kokonaisuuksia (6), mutta lähes kaikissa tutkimuksissa oli pääasiassa todettu saman suuntaisia asioita. Havaitut kokonaisuudet olivat; ohjaajan ja ohjattavan välinen ohjaussuhde, ohjattavan tarpeiden huomioiminen, ohjaustoiminnan toteutustavat, ohjauksen hyödyn laaja-alaisuus, motivoivat tekijät sekä ohjaajan yksilöllisyys.
Tuloksistamme hyötyy jokainen organisaatio, jossa ohjaustoimintaa toteutetaan. Ohjaustoiminnan kehittämiseksi olisi kuitenkin hyvä lisätä eri alojen tutkimusta ohjaajien koulutus- ja tukitarpeiden tunnistamiseksi. Toisaalta tutkimuksen aiheena voisi myös olla, miten päteviä ohjaajia valitaan sekä miksi heitä tulisi kouluttaa.
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mitä on tutortoiminta ja miten tutortoimintaa toteutetaan sosiaali- ja terveysalalla? Opinnäytetyön aineisto koostuu yhdeksästä (n=9) englanninkielisestä tutkimuksesta. Aineiston hakuprosessissa tehtiin sekä manuaalisia että systemaattisia hakuja. Tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston valintaa. Kirjallisuuskatsauksen menetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja kuvata aikaisemman tiedon perusteella tutortoimintaa ja sen toteutusta sosiaali- ja terveysalalla, sekä alan koulutuksissa että työpaikoissa. Tavoitteena on lisätä tietoa ohjaustoiminnasta ja tuottaa HyMy-kylälle dokumentti, joka sisältää listauksen hyvistä toimintatavoista ohjaukseen liittyen.
Tuloksissa nousi esille useampia kokonaisuuksia (6), mutta lähes kaikissa tutkimuksissa oli pääasiassa todettu saman suuntaisia asioita. Havaitut kokonaisuudet olivat; ohjaajan ja ohjattavan välinen ohjaussuhde, ohjattavan tarpeiden huomioiminen, ohjaustoiminnan toteutustavat, ohjauksen hyödyn laaja-alaisuus, motivoivat tekijät sekä ohjaajan yksilöllisyys.
Tuloksistamme hyötyy jokainen organisaatio, jossa ohjaustoimintaa toteutetaan. Ohjaustoiminnan kehittämiseksi olisi kuitenkin hyvä lisätä eri alojen tutkimusta ohjaajien koulutus- ja tukitarpeiden tunnistamiseksi. Toisaalta tutkimuksen aiheena voisi myös olla, miten päteviä ohjaajia valitaan sekä miksi heitä tulisi kouluttaa.