Valinnan illuusio: interaktiivisen lyhytelokuvan käsikirjoituksen anatomia
Haaga, Hilkka (2021)
Haaga, Hilkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812366
Tiivistelmä
Miten kirjoitetaan interaktiivinen lyhytelokuva? Opinnäytetyön tavoite oli tutkia interaktiivisen lyhytelokuvan kerrontaan sopivia teorioita, tunnistaa ja kokeilla sopivia käsikirjoituksellisia keinoja sekä toteuttaa monitarinalinjainen lyhytelokuvan käsikirjoitus. Opinnäytetyössä pyrittiin tunnistamaan katsojan valintaan pohjautuvan tarinankerronnan sääntöjä ja logiikkaa: mikä tekee interaktiivisesta lyhytelokuvasta hyvän ja koukuttavan? Opinnäytetyön tuloksia voi jatkossa hyödyntää muiden interaktiivisten audiovisuaalisen sisältöjen käsikirjoittamisessa sekä tekijän omassa taiteellisessa työssä.
Tutkimustuotantoa varten analysoitiin eri esitysalustoille toteutettuja interaktiivisia lyhytelokuvia. Tutkimusaineistosta nousevien havaintojen sekä kirjallisuuden-, peli- ja elokuvatutkimuksen teorioihin peilaten luotiin monitarinalinjainen käsikirjoitus. Opinnäytetyön tekijä toteutti käsikirjoituksen tuotekehitysprojektina mainostoimisto Mint Companylle. Tutkimustuotanto kuvattiin elo-syyskuussa 2020 ja se julkaistiin helmikuussa 2021 asiakkaan, eli Oulun kaupungin MunOulu.fi -sivustolla. Elokuvan tuotantoyhtiö on Klaffi Tuotannot.
Tutkimuksen päähavainto on, että useat perinteisen draaman ja pitkän elokuvan käsikirjoittamisen työkalut ja rakenteet toimivat sovellettuna myös interaktiivisessa lyhytelokuvassa. Interaktiivisessa elokuvassa on tärkeä välittää katsojalle pelitutkimuksessa korostunut toimijuuden (agency) tunne, mutta myös yllättää ja tehdä vaikutus, kuten perinteisessä elokuvassa. Kuinka paljon valtaa katsojalle kannattaa valinnoilla antaa, riippuu siitä, mitä elokuvalla haluaa sanoa. Olisi myös hyvä, että valittu interaktiivinen tuotantotapa selittyisi elokuvan teeman tai aiheen kautta. The aim of this Master’s thesis was to apply the interactive short film screenwriting. The Thesis consists of analysing the professionally produced interactive (short) films, studying the existing theories of film, game and literature (narratology) studies, that might explain the laws and practice of multilinear storytelling, and writing the actual script for the film.
The research film script was finished in July 2020, the film was shot in August–September 2020 with production company Klaffi Tuotannot and the premiere for the film was in February 2021. The film was published on the client’s (City of Oulu) web page.
The main result of the study is that the most theories, methods and structures of traditional drama and feature-length scripts are applicable to short (story-lined) interactive ones too. In ludology tradition, it is important to deliver the feeling of agency for the viewer, like in video games, but also to surprise and make impact, as on traditional film. How much agency to give for the viewer depends on the author, which message he or she wants to deliver by the film. There should be a conceptual idea behind the film, when interactivity as a productional choice can be seen as a media-level message.
Tutkimustuotantoa varten analysoitiin eri esitysalustoille toteutettuja interaktiivisia lyhytelokuvia. Tutkimusaineistosta nousevien havaintojen sekä kirjallisuuden-, peli- ja elokuvatutkimuksen teorioihin peilaten luotiin monitarinalinjainen käsikirjoitus. Opinnäytetyön tekijä toteutti käsikirjoituksen tuotekehitysprojektina mainostoimisto Mint Companylle. Tutkimustuotanto kuvattiin elo-syyskuussa 2020 ja se julkaistiin helmikuussa 2021 asiakkaan, eli Oulun kaupungin MunOulu.fi -sivustolla. Elokuvan tuotantoyhtiö on Klaffi Tuotannot.
Tutkimuksen päähavainto on, että useat perinteisen draaman ja pitkän elokuvan käsikirjoittamisen työkalut ja rakenteet toimivat sovellettuna myös interaktiivisessa lyhytelokuvassa. Interaktiivisessa elokuvassa on tärkeä välittää katsojalle pelitutkimuksessa korostunut toimijuuden (agency) tunne, mutta myös yllättää ja tehdä vaikutus, kuten perinteisessä elokuvassa. Kuinka paljon valtaa katsojalle kannattaa valinnoilla antaa, riippuu siitä, mitä elokuvalla haluaa sanoa. Olisi myös hyvä, että valittu interaktiivinen tuotantotapa selittyisi elokuvan teeman tai aiheen kautta.
The research film script was finished in July 2020, the film was shot in August–September 2020 with production company Klaffi Tuotannot and the premiere for the film was in February 2021. The film was published on the client’s (City of Oulu) web page.
The main result of the study is that the most theories, methods and structures of traditional drama and feature-length scripts are applicable to short (story-lined) interactive ones too. In ludology tradition, it is important to deliver the feeling of agency for the viewer, like in video games, but also to surprise and make impact, as on traditional film. How much agency to give for the viewer depends on the author, which message he or she wants to deliver by the film. There should be a conceptual idea behind the film, when interactivity as a productional choice can be seen as a media-level message.