Kestävän matkailun kehittämissuunnitelma Kanta-Hämeen kunnille ja matkailuyrityksille
Rockas, Essi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rockas, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812226
Tiivistelmä
Matkailun kestävän kasvun mahdollistamiseksi täytyy yksityisen ja julkisen sektorin tehdä yhteistyötä, vastuullisia valintoja ja edistää yritysvastuutaan. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin osana Western Lakeland Kanta-Häme -hanketta (2019‒2021), joka tähtäsi Kanta-Hämeen vastuullisen matkailun kehittämiseen. Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikkö toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kanta-Hämeen kuntien ja matkailuyritysten hyödynnettäväksi soveltuva kestävän matkailun kehittämissuunnitelma, joka toimisi tulevaisuudessa muiden kehittämishankkeiden pohjana ja toimijoiden työkaluna matkailun kehittämiseksi. Matkailutoimijoiden vastuullisuustyön tasoa ja haasteita selvitettiin sähköisellä kyselyllä, joka kohdistettiin maakunnan kunnille ja matkailuyrityksille.
Kyselyn tuloksista nousivat keskeisimmät toimijoiden painopistealueet ja roolit maakunnan matkailun kehittämiseksi. Painopistealueita olivat ulkoisen vastuullisuusviestinnän kehittäminen ja toiminnan strategioiden päivittäminen käsittämään vastuullisen matkailun osa-alueet. Kuntien tehtävänä olisi kehittää digitaalinen rajapinta alusta hyvien käytäntöjen jakamiseen ja ratkaisujen etsimiseen yhdessä. Alustan avulla toimijat laatisivat yhteisen matkailustrategian ja vision matkailun yhteisten kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi. To enhance sustainable tourism, the businesses both in private and public sectors must cooperate, make responsible choices and promote corporate responsibility. This practice- based Bachelor´s Thesis was conducted as a part of Western Lakeland Kanta-Häme project (2019‒2021) which aimed to develop the province’s sustainable tourism. The commissioner of the thesis was Häme University of Applied Sciences HAMK Smart Research Unit.
The purpose of this thesis was to compile a sustainable tourism development plan which would be applicable to all Kanta-Häme province municipals and travel companies to utilize as a tool and base for development projects in the future. The quality of corporate responsibility and challenges were researched by an online survey addressed to the municipals and travel companies in the province.
Based on the results of the survey, the operators’ focus points and roles were indicated. The key points were the development of the external responsible communication and updating business strategies referring to different dimensions of responsible tourism. The role of the municipalities could be in creating a digital communication platform to share good practices and finding working solutions together. The platform would help the operators create a mutual strategy and a vision to achieve the common goals of sustainable tourism.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kanta-Hämeen kuntien ja matkailuyritysten hyödynnettäväksi soveltuva kestävän matkailun kehittämissuunnitelma, joka toimisi tulevaisuudessa muiden kehittämishankkeiden pohjana ja toimijoiden työkaluna matkailun kehittämiseksi. Matkailutoimijoiden vastuullisuustyön tasoa ja haasteita selvitettiin sähköisellä kyselyllä, joka kohdistettiin maakunnan kunnille ja matkailuyrityksille.
Kyselyn tuloksista nousivat keskeisimmät toimijoiden painopistealueet ja roolit maakunnan matkailun kehittämiseksi. Painopistealueita olivat ulkoisen vastuullisuusviestinnän kehittäminen ja toiminnan strategioiden päivittäminen käsittämään vastuullisen matkailun osa-alueet. Kuntien tehtävänä olisi kehittää digitaalinen rajapinta alusta hyvien käytäntöjen jakamiseen ja ratkaisujen etsimiseen yhdessä. Alustan avulla toimijat laatisivat yhteisen matkailustrategian ja vision matkailun yhteisten kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi.
The purpose of this thesis was to compile a sustainable tourism development plan which would be applicable to all Kanta-Häme province municipals and travel companies to utilize as a tool and base for development projects in the future. The quality of corporate responsibility and challenges were researched by an online survey addressed to the municipals and travel companies in the province.
Based on the results of the survey, the operators’ focus points and roles were indicated. The key points were the development of the external responsible communication and updating business strategies referring to different dimensions of responsible tourism. The role of the municipalities could be in creating a digital communication platform to share good practices and finding working solutions together. The platform would help the operators create a mutual strategy and a vision to achieve the common goals of sustainable tourism.