Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon toteutus : tutkinnon osien jakaminen toiminnallisiin osatehtäviin
Vallioniemi, Tommy (2021)
Vallioniemi, Tommy
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä sähkö- ja automaatioalan uusien 1.8.2020 voimaan tulleiden perustutkinnon tutkinnon osien ammatillisiin vaatimuksiin sekä suunnitella ja uudistaa tutkinnon osien opetusta toiminnallisilla osatehtävillä. Kehittämistyön piti vastata kysymyksiin, mitä ovat uudet perustutkinnon tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset, miten ne voidaan siirtää opetukseen sekä miten kaikille opiskelijoille voidaan turvata laadukas opetus ja todellinen itsenäinen opiskelupolku taustoista riippumatta.
Toimeksiantajana tutkimus- ja kehitystyölle oli Kainuun ammattiopiston Kuusamon yksikön sähkö- ja automaatioala. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin Kainuun ammattiopiston sähkö- ja automaatioalan ammatillisten opettajien edellisten vuosien opetussuunnitelmatöitä, pedagogista- ja ammatillista osaamista sekä uusien tutkinnon perusteiden työelämävaatimuksia.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykytilanne sekä uusien tutkinnon osien vaatimusten laadullinen ja määrällinen erittely. Tässä työssä tutkittiin myös, miten siihen osallistuvat opettajat kokivat kehitystyön sekä vastasiko lopputulos kehitystyön tavoitteita.
Kehitystyön piti valmistua ennen 1.8.2020, koska silloin kaikki uudet aloittavat opiskelijat aloittivat opintonsa uusien tutkinnon osien perusteiden mukaan. Tavoitteena oli luoda järjestelmä, joka tukee opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja mahdollistaa opiskelijoiden yksilöllisen oman oppimispolun riippumatta opiskelun eriaikaisesta aloittamisesta tai ennalta hankitun osaamisen eroista. Tätä opetustapaa ja periaatetta voitaisiin hyödyntää myös muilla toisen asteen ammatillisilla aloilla.
Toimeksiantajana tutkimus- ja kehitystyölle oli Kainuun ammattiopiston Kuusamon yksikön sähkö- ja automaatioala. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin Kainuun ammattiopiston sähkö- ja automaatioalan ammatillisten opettajien edellisten vuosien opetussuunnitelmatöitä, pedagogista- ja ammatillista osaamista sekä uusien tutkinnon perusteiden työelämävaatimuksia.
Opinnäytetyössä kartoitettiin nykytilanne sekä uusien tutkinnon osien vaatimusten laadullinen ja määrällinen erittely. Tässä työssä tutkittiin myös, miten siihen osallistuvat opettajat kokivat kehitystyön sekä vastasiko lopputulos kehitystyön tavoitteita.
Kehitystyön piti valmistua ennen 1.8.2020, koska silloin kaikki uudet aloittavat opiskelijat aloittivat opintonsa uusien tutkinnon osien perusteiden mukaan. Tavoitteena oli luoda järjestelmä, joka tukee opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja mahdollistaa opiskelijoiden yksilöllisen oman oppimispolun riippumatta opiskelun eriaikaisesta aloittamisesta tai ennalta hankitun osaamisen eroista. Tätä opetustapaa ja periaatetta voitaisiin hyödyntää myös muilla toisen asteen ammatillisilla aloilla.