Verkkopalvelun käytettävyyden vaikutus hakijakokemukseen
Kataja, Mirva (2021)
Kataja, Mirva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711774
Tiivistelmä
Kehitystyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa yrityksen oman verkkopalvelun käytettävyydestä sekä käytettävyyden vaikutuksesta hakijakokemukseen ja esittää löydösten perusteella konkreettisia kehitysehdotuksia. Kehitystyö toteutettiin toimeksiantona suoramyyntitoimisto LiveRing Oy:lle.
Kehitystyö pohjautui aikaisempaan tutkimustietoon käytettävyydestä, käyttökokemuksesta ja niiden tutkimisesta, rekrytoinnista ja työnhausta tehtyihin tutkimuksiin sekä moniin muihin kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin.
Käytettävyyttä tutkittiin käytettävyystestauksen menetelmällä, jossa kerättiin tietoa havainnoinnin, ääneen ajattelun, haastattelun ja kyselyn keikoin. Käytettävyystesteihin osallistui kolme koekäyttäjää, jotka vastasivat tutkittavan verkkopalvelun kohderyhmää kohtalaisesti.
Koekäyttäjät suorittivat palvelussa testitehtäviä, jotka vastasivat yleisimpiä työnhakuun liittyviä käyttötapauksia kuten tiedon etsiminen ja työhakemuksen lähettäminen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi sekä konkreettisia kehitysehdotuksia verkkopalvelun käytettävyyteen ja sisältöön liittyen että uutta tietoa siitä, minkälaista mielikuvaa yrityksen verkkopalvelu luo yrityksestä työn- tai toimeksiantajana.
Kehitystyössä onnistuttiin siinä, että sen myötä tuli ilmi merkittäviä käytettävyysongelmia ja uutta tietoa, jotka eivät olleet aikaisemmin toimeksiantajan tiedossa.
Kehitystyö pohjautui aikaisempaan tutkimustietoon käytettävyydestä, käyttökokemuksesta ja niiden tutkimisesta, rekrytoinnista ja työnhausta tehtyihin tutkimuksiin sekä moniin muihin kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin.
Käytettävyyttä tutkittiin käytettävyystestauksen menetelmällä, jossa kerättiin tietoa havainnoinnin, ääneen ajattelun, haastattelun ja kyselyn keikoin. Käytettävyystesteihin osallistui kolme koekäyttäjää, jotka vastasivat tutkittavan verkkopalvelun kohderyhmää kohtalaisesti.
Koekäyttäjät suorittivat palvelussa testitehtäviä, jotka vastasivat yleisimpiä työnhakuun liittyviä käyttötapauksia kuten tiedon etsiminen ja työhakemuksen lähettäminen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi sekä konkreettisia kehitysehdotuksia verkkopalvelun käytettävyyteen ja sisältöön liittyen että uutta tietoa siitä, minkälaista mielikuvaa yrityksen verkkopalvelu luo yrityksestä työn- tai toimeksiantajana.
Kehitystyössä onnistuttiin siinä, että sen myötä tuli ilmi merkittäviä käytettävyysongelmia ja uutta tietoa, jotka eivät olleet aikaisemmin toimeksiantajan tiedossa.