Käyttäjän yksityisyys ja kuvaaminen videopuhelupalveluissa Covid-19-pandemian aikana
Fourastié, Iita (2021)
Fourastié, Iita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711755
Tiivistelmä
Vuonna 2020 maailmaa alkoi ravistella koronaviruksen (Covid-19) aiheuttama pandemia, jonka seurauksena ihmiset siirtyivät toimistoilta koteihinsa tekemään etätöitä. Etätöiden te- keminen muokkasi tapaa, jolla ihmiset pitivät yhteyttä toisiinsa. Yhteydenpito, töiden teko ja esimerkiksi opiskelu hoidettiin videopuhelupalveluiden avulla. Palveluiden käytöstä tuli osa päivittäistä rutiinia ja sen pitkäaikaisia vaikutuksia ei voinut olla huomaamatta. Samaan aikaan palveluiden tietoturvallisuus huoletti osaa käyttäjistä, sillä osassa niistä havaittiin puutoksia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten käyttäjän huoli yksityisyydestään vaikuttaa kameran käyttöön videopuhelupalveluissa. Tutkimuksessa kartoitetaan myös palveluiden käyttötottumusten muutosta pandemian aikana ja sitä, millaiset tekijät vaikuttavat käyttäjien yksityisyyteen ja kameran käyttöön.
Tutkimuksen teoriaosuutta varten tarkastellaan esimerkiksi yleisen tietosuoja-asetuksen toteutumista Zoom-videopuhelupalvelussa. Miten videopuhelussa tapahtuva kuvaaminen vaikuttaa osallistujien käyttäytymiseen? Lisäksi käydään läpi videopuhelupalveluista aiheu- tuvan uupumuksen syitä ja kuinka niitä pystytään ehkäisemään.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Google Forms -työkalun avulla. Kyselyä jaettiin Facebookissa, LinkedInissä ja WhatsApp- viestipalvelussa. Kysely keräsi kahdeksan päivän sisällä 127 vastaajaa, mikä vastasi tavoi- teltua määrää.
Tutkimustuloksista pystytään päättelemään, että videopuhelupalveluiden käyttö on lisään- tynyt merkittävästi kuluneen vuoden aikana. Tutkimustuloksissa nousi esille kuusi kameran käyttöön vaikuttavaa tekijää ja kolme yksityisyyteen vaikuttavaa tekijää. Tekijöiden merki- tystä tarkastellaan pohdintaosuudessa ja niiden perusteella on tehty suosituksia, joita voi hyödyntää organisaatioissa.
Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2021.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten käyttäjän huoli yksityisyydestään vaikuttaa kameran käyttöön videopuhelupalveluissa. Tutkimuksessa kartoitetaan myös palveluiden käyttötottumusten muutosta pandemian aikana ja sitä, millaiset tekijät vaikuttavat käyttäjien yksityisyyteen ja kameran käyttöön.
Tutkimuksen teoriaosuutta varten tarkastellaan esimerkiksi yleisen tietosuoja-asetuksen toteutumista Zoom-videopuhelupalvelussa. Miten videopuhelussa tapahtuva kuvaaminen vaikuttaa osallistujien käyttäytymiseen? Lisäksi käydään läpi videopuhelupalveluista aiheu- tuvan uupumuksen syitä ja kuinka niitä pystytään ehkäisemään.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Google Forms -työkalun avulla. Kyselyä jaettiin Facebookissa, LinkedInissä ja WhatsApp- viestipalvelussa. Kysely keräsi kahdeksan päivän sisällä 127 vastaajaa, mikä vastasi tavoi- teltua määrää.
Tutkimustuloksista pystytään päättelemään, että videopuhelupalveluiden käyttö on lisään- tynyt merkittävästi kuluneen vuoden aikana. Tutkimustuloksissa nousi esille kuusi kameran käyttöön vaikuttavaa tekijää ja kolme yksityisyyteen vaikuttavaa tekijää. Tekijöiden merki- tystä tarkastellaan pohdintaosuudessa ja niiden perusteella on tehty suosituksia, joita voi hyödyntää organisaatioissa.
Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2021.