Kuntademokratian vahvistaminen pelillistämällä : nuorille suunnatun osallisuuspelin konseptointi
Tsokkinen, Seesam (2021)
Tsokkinen, Seesam
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611266
Tiivistelmä
Nuoret ovat EmPaci – EmPowering Participatory Budgeting in the Baltic Sea Region –hankkeen mukaan yksi vaikeasti tavoitettavista ryhmistä, ja työn tarkoituksena oli saada heitä osallistumaan kuntademokraattiseen päätöksentekoon pelillisyyden avulla. Työssä osallistettiin kohderyhmää palvelumuotoilun eri keinoin, kuten haastatteluilla, kyselyllä, työpajoilla ja käyttäjätestauksella, mahdollisimman kattavan käyttäjäymmärryksen saamiseksi. Vertailuanalyysillä, eli benchmarking-menetelmällä, kerättiin tietoa jo olemassa olevista osallisuuspeleistä, jotka ovat olleet osana osallistuvan budjetoinnin prosessia. Tutkimuksessa huomattiin, että nuoret ovat aktiivisia ja innokkaita osallistumaan lähiympäristöään koskeviin päätöksiin, mutta he eivät ole löytäneet sopivaa keinoa vaikuttaa.
Työssä valmistuneen osallisuuspelin avulla nuoret oppivat osallistuvan budjetoinnin prosessista ja pääsevät helpommin mukaan kuntademokraattiseen päätöksentekoon. Osallisuuspeli tavoittaa kohderyhmän, sillä käyttäjätestauksessa ilmeni nuorten olevan halukkaita pelaamaan peliä jatkossakin. According to the EmPaci - EmPowering Participatory Budgeting in the Baltic Sea Region project, youths are one of the most hard-to-reach groups, and the aim of the work was to get them to participate in municipal democratic decision-making through gamefulness. Target group was participated through various means of service design, such as interviews, a survey, workshops and user testing, in order to obtain the most comprehensive user understanding possible. Benchmarking was used to gather information on existing participatory games that have been part of a participatory budgeting process. The study found that young people are active and eager to participate in municipal democratic decision-making, but have not found a suitable way to influence.
Through the participatory game, youth learn about the participatory budgeting process and have easier access to municipal democratic decision-making. The participatory game reaches the target group, as user testing showed that young people are willing to continue playing the game.
Työssä valmistuneen osallisuuspelin avulla nuoret oppivat osallistuvan budjetoinnin prosessista ja pääsevät helpommin mukaan kuntademokraattiseen päätöksentekoon. Osallisuuspeli tavoittaa kohderyhmän, sillä käyttäjätestauksessa ilmeni nuorten olevan halukkaita pelaamaan peliä jatkossakin.
Through the participatory game, youth learn about the participatory budgeting process and have easier access to municipal democratic decision-making. The participatory game reaches the target group, as user testing showed that young people are willing to continue playing the game.