Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case : Tia N Cakes
Hyrkäs, Taru (2021)
Hyrkäs, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511103
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Tia N Cakes -yritykselle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli helpottaa toimeksiantajan markkinointia, sen suunnittelua ja siihen kuluvaa aikaa. Markkinointisuunnitelman lisäksi toimeksiantajalle luotiin vuosikello ja sitä ohjaava julkaisukalenteri sosiaalisen median markkinointiin. Yrityksellä ei ollut aiemmin markkinointisuunnitelmaa tai säännöllistä markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen myynnin ja tunnettavuuden lisääminen sekä yrittäjän ajan käytön helpottaminen sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista mediaa, sosiaalisen median kanavia ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä, esimerkiksi lähtökohta-analyysejä, strategioita, tavoitteita ja seurantaa. Teoriaosuudessa käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle luotiin markkinointisuunnitelma ja sen toimintasuunnitelmaksi vuosikello ja ohjaava sosiaalisen median julkaisukalenteri. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta ja lisäksi siinä käytettiin teemahaastattelua.
Tuloksena saatiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma, vuosikello ja ohjaava sosiaalisen median julkaisukalenteri. Nämä työkalut luotiin toimeksiantajalle tehostamaan sosiaalisen median markkinointia ja seurantaa. The purpose of this thesis was to create a social media marketing plan to Tia N Cakes company. The aim of the marketing plan was to ease the client’s marketing, its planning, and the time it takes. In addition to the marketing plan, an annual clock and a publication calendar for social media marketing were created for the client. The client company has not previously had a marketing plan or regular marketing on social media.
The starting point of the thesis was to increase the sales and awareness of the client company and to facilitate time management on social media marketing. The thesis was functional and consisted of theoretical and functional part. The theoretical part dealt with marketing, digital media, social media channels and concepts related to marketing plan, such as baseline analysis, strategies, objectives and monitoring. Theoretical part used marketing literature and Internet sources. The functional part was about creating a marketing plan and for its action plan an annual clock and guiding social media publication calendar for the client company. The marketing plan was made by how the theoretical part addressed and it used a thematic interview.
The result was a marketing plan, an annual clock and publication calendar for the client company. These tools were created for the client company to enhance the marketing and monitoring on social media.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen myynnin ja tunnettavuuden lisääminen sekä yrittäjän ajan käytön helpottaminen sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostui teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista mediaa, sosiaalisen median kanavia ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä, esimerkiksi lähtökohta-analyysejä, strategioita, tavoitteita ja seurantaa. Teoriaosuudessa käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle luotiin markkinointisuunnitelma ja sen toimintasuunnitelmaksi vuosikello ja ohjaava sosiaalisen median julkaisukalenteri. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta ja lisäksi siinä käytettiin teemahaastattelua.
Tuloksena saatiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma, vuosikello ja ohjaava sosiaalisen median julkaisukalenteri. Nämä työkalut luotiin toimeksiantajalle tehostamaan sosiaalisen median markkinointia ja seurantaa.
The starting point of the thesis was to increase the sales and awareness of the client company and to facilitate time management on social media marketing. The thesis was functional and consisted of theoretical and functional part. The theoretical part dealt with marketing, digital media, social media channels and concepts related to marketing plan, such as baseline analysis, strategies, objectives and monitoring. Theoretical part used marketing literature and Internet sources. The functional part was about creating a marketing plan and for its action plan an annual clock and guiding social media publication calendar for the client company. The marketing plan was made by how the theoretical part addressed and it used a thematic interview.
The result was a marketing plan, an annual clock and publication calendar for the client company. These tools were created for the client company to enhance the marketing and monitoring on social media.