Simulaatio-opetusvideo leikki-ikäisen lapsen status epilepticuksen hoidosta sairaanhoitajaopiskelijoille
Westerlund Marko; Aitamaa Sauli (2021)
Westerlund Marko
Aitamaa Sauli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille leikki-ikäisen lapsen status epilepticuksen hoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista status-epilepticuksen akuuttihoidosta. Opinnäytetyö on tehty Laurea-ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön.
Raportin teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan epilepsiakohtaustyyppejä, status epilepticuksen hoidon ensimmäistä ja toista vaihetta, lapsipotilaan erityispiirteitä, sairaanhoitajaopiskelijaa, sekä videoon perustuvaa simulaatio-opetusta.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisältää tuotoksen ja raportin. Tuotoksena valmistui Laurea-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön jaettu simulaatio-opetusvideo. Videota on tarkoitus käyttää syventämään Laurea-ammattikorkeakoulun sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoiden ymmärrystä status epilepticuksen hoidosta.
Simulaatio-opetusvideo sisältää näytöksiä, joissa leikki-ikäisen lapsen status epilepticus etenee, ja joiden välissä opiskelijoilta kysytään mitä toimenpiteitä ja huomioita tulee missäkin vaiheessa tehdä. Kysymysten jälkeen videolla annetaan oikeat vastaukset ennen seuraavan näytöksen esittämistä.
Simulaatio-opetusvideon arviointiin käytettiin neliportaista kyselylomaketta, johon palautetta antoivat kolmannen vuoden sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijat anonyymisti ja vapaaehtoisesti. Opiskelijat arvioivat videon olevan johdonmukainen, visuaalisesti selkeä ja lisäävän heidän valmiuttaan hoitaa status epilepticus -potilaita. Opinnäytetyö on palautteen perusteella onnistunut tavoitteessaan. Kehitysehdotuksina nousi esille mm. opettajan ohje simulaatiotilanteen vetämiseen.
Raportin teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan epilepsiakohtaustyyppejä, status epilepticuksen hoidon ensimmäistä ja toista vaihetta, lapsipotilaan erityispiirteitä, sairaanhoitajaopiskelijaa, sekä videoon perustuvaa simulaatio-opetusta.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisältää tuotoksen ja raportin. Tuotoksena valmistui Laurea-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön jaettu simulaatio-opetusvideo. Videota on tarkoitus käyttää syventämään Laurea-ammattikorkeakoulun sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoiden ymmärrystä status epilepticuksen hoidosta.
Simulaatio-opetusvideo sisältää näytöksiä, joissa leikki-ikäisen lapsen status epilepticus etenee, ja joiden välissä opiskelijoilta kysytään mitä toimenpiteitä ja huomioita tulee missäkin vaiheessa tehdä. Kysymysten jälkeen videolla annetaan oikeat vastaukset ennen seuraavan näytöksen esittämistä.
Simulaatio-opetusvideon arviointiin käytettiin neliportaista kyselylomaketta, johon palautetta antoivat kolmannen vuoden sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijat anonyymisti ja vapaaehtoisesti. Opiskelijat arvioivat videon olevan johdonmukainen, visuaalisesti selkeä ja lisäävän heidän valmiuttaan hoitaa status epilepticus -potilaita. Opinnäytetyö on palautteen perusteella onnistunut tavoitteessaan. Kehitysehdotuksina nousi esille mm. opettajan ohje simulaatiotilanteen vetämiseen.