Toimitusketjun häiriöherkkyys
Huovilainen, Vera (2021)
Huovilainen, Vera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511027
Tiivistelmä
Toimeksiantaja Rakennus Oy Antti J. Ahola on vuonna 1996 perustettu keskisuuri rakennusliike. Rakennusliike toimii pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Rakennus Oy Antti J. Ahola on erikoistunut vaativien korjaus- ja saneerauskohteiden rakentamiseen.
Toimitusketjujen toimitusvarmuus on uudelleen noussut aiheena pinnalle nykyisen pandemian myötä. Pandemiat eivät kuitenkaan ole ainoita riskejä, jotka häiritsevät toimitusketjuja. Ajankohtaisen aiheen myötä myös muita riskejä on alettu pohtimaan entistä enemmän.
Tarkastelun tavoite oli selvittää toimitusketjun häiriöherkkyys. Tarkastelua tutkittiin lähestymällä aihetta erilaisten mahdollisten riskien näkökulmasta, joita toimitusketjussa voi tapahtua. Tarkastelua tutkittiin sähköisten lähteiden, kirjojen ja ihmisten näkökulmien kautta vapaana keskusteluna. Tarkastelujen perusteella selvisi, että toimitusketjun jokaisessa vaiheessa voi tapahtua omat riskinsä. Riskit vaikeuttavat tai katkaisevat toimitusketjun. Osa riskeistä oli huomattavasti vakavampia kuin toiset. Kuljetusmuotoja on monia, joten kuljetus osoittautui isoimmaksi kokonaisuudeksi toimitusketjussa.
Tuloksissa tärkein rooli oli ennakoinnilla. Toimitusketjun varmuutta voidaan ennaltaehkäistä monin tavoin, mutta kaikessa ennakointi nousee tärkeimmäksi huomioitavaksi seikaksi. Sekä toimittajan, että tilaajan tulee ennakoida parhaan lopputuloksen saamiseksi.
Tarkastelujen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilaaja ei pysty vaikuttamaan toimitusketjuun huomattavasti tilauksen teon jälkeen. Tilaaja pystyy edesauttamaan omalla toiminnallaan tilauksen sujuvuutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Suurin vastuu toimitusketjussa sen sujuvuudesta on tilauksen valmistajalla ja toimittajalla.
Toimitusketjujen toimitusvarmuus on uudelleen noussut aiheena pinnalle nykyisen pandemian myötä. Pandemiat eivät kuitenkaan ole ainoita riskejä, jotka häiritsevät toimitusketjuja. Ajankohtaisen aiheen myötä myös muita riskejä on alettu pohtimaan entistä enemmän.
Tarkastelun tavoite oli selvittää toimitusketjun häiriöherkkyys. Tarkastelua tutkittiin lähestymällä aihetta erilaisten mahdollisten riskien näkökulmasta, joita toimitusketjussa voi tapahtua. Tarkastelua tutkittiin sähköisten lähteiden, kirjojen ja ihmisten näkökulmien kautta vapaana keskusteluna. Tarkastelujen perusteella selvisi, että toimitusketjun jokaisessa vaiheessa voi tapahtua omat riskinsä. Riskit vaikeuttavat tai katkaisevat toimitusketjun. Osa riskeistä oli huomattavasti vakavampia kuin toiset. Kuljetusmuotoja on monia, joten kuljetus osoittautui isoimmaksi kokonaisuudeksi toimitusketjussa.
Tuloksissa tärkein rooli oli ennakoinnilla. Toimitusketjun varmuutta voidaan ennaltaehkäistä monin tavoin, mutta kaikessa ennakointi nousee tärkeimmäksi huomioitavaksi seikaksi. Sekä toimittajan, että tilaajan tulee ennakoida parhaan lopputuloksen saamiseksi.
Tarkastelujen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tilaaja ei pysty vaikuttamaan toimitusketjuun huomattavasti tilauksen teon jälkeen. Tilaaja pystyy edesauttamaan omalla toiminnallaan tilauksen sujuvuutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Suurin vastuu toimitusketjussa sen sujuvuudesta on tilauksen valmistajalla ja toimittajalla.