Vaikuttajamarkkinointi osana sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa
Kortelainen, Katri (2021)
Kortelainen, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510992
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda vaikuttajamarkkinointisuunnitelma kahvila-viinibaarin toimeksiantajalle. Vaikuttajamarkkinointisuunnitelman on tarkoitus auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään vaikuttajamarkkinoinnin perusteet sekä hahmottamaan, kuinka vaikuttajamarkkinointia voidaan toimeksiantajan yrityksessä toteuttaa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä valmiista produktista eli vaikuttajamarkkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus käsittelee vaikuttajamarkkinointia ja sen käsitteitä yleisellä tasolla ja antaa käytännön vinkkejä vaikuttajamarkkinoinnin toteutukseen ja sen suunnitteluun. Teoriaosuuden tietoperustana käytetään sähköisiä lähteitä, kirjallisuutta sekä toimeksiantajan haastatteluja.
Vaikuttajamarkkinointisuunnitelma käsittelee toimeksiantajan vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa sekä kohdeyleisöä. Vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelmassa on konkreettisia esimerkkejä sopivista yhteistyökumppaneista sekä esimerkkikampanjoita. Suunnitelman tarkoitus on olla vain suuntaa antava, jonka pohjalta toimeksiantaja voi alkaa kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin strategiaa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä valmiista produktista eli vaikuttajamarkkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus käsittelee vaikuttajamarkkinointia ja sen käsitteitä yleisellä tasolla ja antaa käytännön vinkkejä vaikuttajamarkkinoinnin toteutukseen ja sen suunnitteluun. Teoriaosuuden tietoperustana käytetään sähköisiä lähteitä, kirjallisuutta sekä toimeksiantajan haastatteluja.
Vaikuttajamarkkinointisuunnitelma käsittelee toimeksiantajan vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa sekä kohdeyleisöä. Vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelmassa on konkreettisia esimerkkejä sopivista yhteistyökumppaneista sekä esimerkkikampanjoita. Suunnitelman tarkoitus on olla vain suuntaa antava, jonka pohjalta toimeksiantaja voi alkaa kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin strategiaa.