Markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa ja sen vaikutus ostokäyttäytymiseen Case: Halonen Pori
Rahkonen, Jasmiina (2021)
Rahkonen, Jasmiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa toimeksiantajan, Halonen Porin, sosiaalisen median seuraajien suhtautumisesta sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään, ja täten tutkimuksen kautta selvittää, miten tämä kyseinen markkinoinnin keino vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esiteltiin Veljekset Halonen Oy:n yrityskuvaus. Lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia ja osto- ja asiakaskäyttäytymistä sekä pohdittiin ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriassa kerrottiin sosiaalisesta mediasta sekä yleisesti että markkinointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi luotiin katsaus sosiaalisen median tunnetuimpiin alustoihin, joista kaksi olivat myös Halonen Porin käyttämiä. Näihin kahteen sosiaalisen median alustaan paneuduttiin syvällisemmin kuvaamalla niissä tapahtuvaa toimintaa myös Halonen Porin toimesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittu teemahaastattelurunko toimi pohjana haastatteluille. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna viideltä henkilöltä, jotka kaikki olivat Halonen Porin aktiivisia Instagram-seuraajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, ettei Halonen Porin sosiaalisessa mediassa tapahtuvalla markkinointiviestinnällä ole merkittävää vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Tutkimus osoitti, ettei sosiaalisen median käyttö aikaansaanut merkittävää muutosta yksilöiden toimintaan, eikä näin ollen myötävaikuttanut aktiivisia seuraajiaan myönteiseen ostopäätökseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mahdollisuus tähän kuitenkin olisi olemassa tulevaisuudessa. Sosiaalinen media koettiin tärkeänä markkinointiviestinnän keinona ja sen roolin arvioitiin korostuvan tulevaisuudessa entisestään.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esiteltiin Veljekset Halonen Oy:n yrityskuvaus. Lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia ja osto- ja asiakaskäyttäytymistä sekä pohdittiin ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriassa kerrottiin sosiaalisesta mediasta sekä yleisesti että markkinointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi luotiin katsaus sosiaalisen median tunnetuimpiin alustoihin, joista kaksi olivat myös Halonen Porin käyttämiä. Näihin kahteen sosiaalisen median alustaan paneuduttiin syvällisemmin kuvaamalla niissä tapahtuvaa toimintaa myös Halonen Porin toimesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittu teemahaastattelurunko toimi pohjana haastatteluille. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna viideltä henkilöltä, jotka kaikki olivat Halonen Porin aktiivisia Instagram-seuraajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, ettei Halonen Porin sosiaalisessa mediassa tapahtuvalla markkinointiviestinnällä ole merkittävää vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Tutkimus osoitti, ettei sosiaalisen median käyttö aikaansaanut merkittävää muutosta yksilöiden toimintaan, eikä näin ollen myötävaikuttanut aktiivisia seuraajiaan myönteiseen ostopäätökseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mahdollisuus tähän kuitenkin olisi olemassa tulevaisuudessa. Sosiaalinen media koettiin tärkeänä markkinointiviestinnän keinona ja sen roolin arvioitiin korostuvan tulevaisuudessa entisestään.