Unity mobile application with a serverless Firebase backend
Hannula, Toni (2021)
Hannula, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410651
Tiivistelmä
The primary objectives of this thesis were to demonstrate how to set up the Unity game engine for Android application development, and how to build a serverless backend for said application using Firebase services. The thesis also explored the usage and operation of Firebase and some of its services.
The thesis provides a conceptual basis for the study of Firebase and its services with an analysis of Firebase documentation and a practical project using Firebase services and tools. This study also explains how to set up a Unity project for Android and a Firebase project in the firebase console, and how to then use the Firebase SDKs in the Unity application.
The result of this thesis study was a lo-fi themed Android mobile application prototype. The purpose of this app is to provide a social environment where users can chat, listen to streamed lo-fi music, play simple games and enjoy some animated backgrounds. All core features of the functional prototype application and most of the other requested features, save a few that were discarded for various reasons, were successfully completed.
Utilizing a serverless backend service, such as Firebase can be an enormous help for anyone needing the functionality provided by a traditional backend server without the need for maintenance and with a massively simplified setup. This thesis can be utilized by those looking to set up such a backend for Unity, especially for the Android platform. Opinnäytetyön ensisijaiset tavoitteet olivat demonstroida Unity-pelimoottorin Android-kehityksen käyttöönotto ja palvelittoman backendin kehitys kyseiseen applikaatioon Firebase-palveluita hyödyntäen. Opinnäytetyö myös havainnollistaa, mitä Firebase ja sen palvelut ovat, mitä ne tekevät ja miten niitä käytetään.
Tämä saavutetaan yhdistämällä teoriaa ja dokumentaatiota helposti lähestyttävään kokonaisuuteen sekä analysoimalla käytännön projektia, jossa käytettiin samoja palveluita ja työkaluja. Opinnäytetyö selittää, miten otetaan käyttöön Android-projekti Unity-pelimoottorissa ja Firebase-projekti Firebase-konsolissa, sekä miten käyttää Firebase SDK-toimintoja Unity-pelimoottorissa.
Projekti, jolla tämä demonstroidaan, on lo-fi-teemainen Android-mobiiliapplikaation prototyyppi. Applikaation tarkoitus on tarjota käyttäjille sosiaalinen alusta, jossa keskustella, kuunnella suoratoistettua musiikkia, pelata yksinkertaisia pelejä ja nauttia animoiduista taustakuvista.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin ja prototyyppiapplikaation päätavoitteet saavutettiin. Ydinominaisuudet ja lähes kaikki muutkin pyydetyt ominaisuudet toteutettiin onnistuneesti muutamaa useista syistä tekemättä jätettyä ominaisuutta lukuun ottamatta.
Hyödyntämällä palvelitonta backendiä, kuten Firebasea, voidaan edesauttaa ketä tahansa perinteisen palvelimen ominaisuuksia kaipaavaa henkilöä tai tiimiä. Tällä voidaan välttää lähes kaikki ylläpitotarpeet ja huomattavasti yksinkertaistaa käyttöönottoa. Kaikki backendin käyttöönottoa Unity-pelimoottorin kanssa harkitsevat tahot voivat löytää tästä opinnäytetyöstä merkittävän hyödyn, erityisesti jos kohdealustana on Android.
The thesis provides a conceptual basis for the study of Firebase and its services with an analysis of Firebase documentation and a practical project using Firebase services and tools. This study also explains how to set up a Unity project for Android and a Firebase project in the firebase console, and how to then use the Firebase SDKs in the Unity application.
The result of this thesis study was a lo-fi themed Android mobile application prototype. The purpose of this app is to provide a social environment where users can chat, listen to streamed lo-fi music, play simple games and enjoy some animated backgrounds. All core features of the functional prototype application and most of the other requested features, save a few that were discarded for various reasons, were successfully completed.
Utilizing a serverless backend service, such as Firebase can be an enormous help for anyone needing the functionality provided by a traditional backend server without the need for maintenance and with a massively simplified setup. This thesis can be utilized by those looking to set up such a backend for Unity, especially for the Android platform.
Tämä saavutetaan yhdistämällä teoriaa ja dokumentaatiota helposti lähestyttävään kokonaisuuteen sekä analysoimalla käytännön projektia, jossa käytettiin samoja palveluita ja työkaluja. Opinnäytetyö selittää, miten otetaan käyttöön Android-projekti Unity-pelimoottorissa ja Firebase-projekti Firebase-konsolissa, sekä miten käyttää Firebase SDK-toimintoja Unity-pelimoottorissa.
Projekti, jolla tämä demonstroidaan, on lo-fi-teemainen Android-mobiiliapplikaation prototyyppi. Applikaation tarkoitus on tarjota käyttäjille sosiaalinen alusta, jossa keskustella, kuunnella suoratoistettua musiikkia, pelata yksinkertaisia pelejä ja nauttia animoiduista taustakuvista.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin ja prototyyppiapplikaation päätavoitteet saavutettiin. Ydinominaisuudet ja lähes kaikki muutkin pyydetyt ominaisuudet toteutettiin onnistuneesti muutamaa useista syistä tekemättä jätettyä ominaisuutta lukuun ottamatta.
Hyödyntämällä palvelitonta backendiä, kuten Firebasea, voidaan edesauttaa ketä tahansa perinteisen palvelimen ominaisuuksia kaipaavaa henkilöä tai tiimiä. Tällä voidaan välttää lähes kaikki ylläpitotarpeet ja huomattavasti yksinkertaistaa käyttöönottoa. Kaikki backendin käyttöönottoa Unity-pelimoottorin kanssa harkitsevat tahot voivat löytää tästä opinnäytetyöstä merkittävän hyödyn, erityisesti jos kohdealustana on Android.