Osaamisen johtaminen turvallisuuskoulutuksissa : case: turvallisuuskoulutusten toteuttaminen rautatielogistiikassa
Rinne, Toni (2021)
Rinne, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, voidaanko rautatieturvallisuustehtävissä työskentelevien henkilöiden vuosittain suoritettavat turvallisuuskoulutukset toteuttaa nykytilaa laajemmin verkko-oppimisympäristössä itseopiskeluna. Toisena tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen työntekijöiden näkökulmasta edellytykset verkkokoulutuksien laajentamiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta muodostui osaamisen, oppimisen, osaamisen johtamisen ja oppivan organisaation sekä osaamisen kehittämisen viitekehykseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin strukturoitua verkkokyselyä kohdeyrityksen työnopastajille. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä henkilöstöstä, jotka edustivat kohdeyrityksen laajinta asiantuntijuutta turvallisuuskoulutuksissa. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin tutkimusjoukon osallistavaa työpajatyöskentelyä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rautatieturvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden vuosittain suoritettavissa turvallisuuskoulutuksissa voidaan hyödyntää verkko-opiskelua nykyistä laajemmin. Opinnäytetyön johtopäätöksissä on kuvattuna keskeisimmät painopisteet kehittämiskohteille, jotka ovat tutkimuksen perusteella edellytykset verkkokoulutuksien laajentamiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta muodostui osaamisen, oppimisen, osaamisen johtamisen ja oppivan organisaation sekä osaamisen kehittämisen viitekehykseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin strukturoitua verkkokyselyä kohdeyrityksen työnopastajille. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä henkilöstöstä, jotka edustivat kohdeyrityksen laajinta asiantuntijuutta turvallisuuskoulutuksissa. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin tutkimusjoukon osallistavaa työpajatyöskentelyä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rautatieturvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden vuosittain suoritettavissa turvallisuuskoulutuksissa voidaan hyödyntää verkko-opiskelua nykyistä laajemmin. Opinnäytetyön johtopäätöksissä on kuvattuna keskeisimmät painopisteet kehittämiskohteille, jotka ovat tutkimuksen perusteella edellytykset verkkokoulutuksien laajentamiselle.