Alanvaihtajien haasteet ja tuen tarve oman osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa
Pesonen, Krista (2021)
Pesonen, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli selvittää alanvaihtajien haasteet ja tuen tarve osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita alanvaihtajuus tuo osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen, millaista tukea alanvaihtajat ovat saaneet ja millaista tukea he kaipaisivat Laurealta osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen prosessiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Laurean urapalvelut.
Alanvaihtajien haasteita ja tuen tarvetta osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa kartoitettiin opinnäytetyössä teemahaastatteluin. Kymmenen haastattelun pohjalta vastauksissa löytyi yhteneväisyyksiä siinä, mitkä ovat alanvaihtajien suurimpia haasteita osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa, millaista tukea alanvaihtajat ovat Laurealta saaneet ja millaista tukea he toivoisivat tulevaisuudessa. Yksi suurimmista haasteista osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen suhteen oli, ettei alanvaihtajilla ollut tarpeeksi laajaa käsitystä uudesta alasta ja sen tarjoamista työllistymismahdollisuuksista. Haastatteluista selvisi myös, että opettajatutorin rooli osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen prosessin tukemisessa on ensiarvoisen tärkeä. Hyvänä tukimuotona nähtiin myös erilaiset omaa osaamista jäsentävät harjoitteet.
Kehittämis- ja jatkotoimenpiteenä Laurean olisi tärkeä panostaa siihen, että erityisesti alanvaihtotaustaisille opiskelijoille tarjottaisiin heti alkuopinnoissa mahdollisimman laaja selvitys uudesta alasta ja sen tarjoamista työllistymismahdollisuuksista. Tämä auttaisi alanvaihtajia valitsemaan täydentävät opinnot niin, että ne tukisivat uutta urasuunnitelmaa. Lisäksi olisi tärkeää, että myös osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen prosessi käynnistettäisiin heti opintojen alussa esimerkiksi osana tutorointia. Tämä on tärkeää siksi, että alanvaihtotaustaisilla opiskelijoilla on usein erilaisia hyväksilukuja, jolloin esimerkiksi harjoittelupaikan haku tulee opinnoissa vastaan aiemmin kuin muilla opiskelijoilla ja hakutilanteessa oman osaamisen sanoittamisen taito on erittäin tärkeä.
Alanvaihtajien haasteita ja tuen tarvetta osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa kartoitettiin opinnäytetyössä teemahaastatteluin. Kymmenen haastattelun pohjalta vastauksissa löytyi yhteneväisyyksiä siinä, mitkä ovat alanvaihtajien suurimpia haasteita osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa, millaista tukea alanvaihtajat ovat Laurealta saaneet ja millaista tukea he toivoisivat tulevaisuudessa. Yksi suurimmista haasteista osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen suhteen oli, ettei alanvaihtajilla ollut tarpeeksi laajaa käsitystä uudesta alasta ja sen tarjoamista työllistymismahdollisuuksista. Haastatteluista selvisi myös, että opettajatutorin rooli osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen prosessin tukemisessa on ensiarvoisen tärkeä. Hyvänä tukimuotona nähtiin myös erilaiset omaa osaamista jäsentävät harjoitteet.
Kehittämis- ja jatkotoimenpiteenä Laurean olisi tärkeä panostaa siihen, että erityisesti alanvaihtotaustaisille opiskelijoille tarjottaisiin heti alkuopinnoissa mahdollisimman laaja selvitys uudesta alasta ja sen tarjoamista työllistymismahdollisuuksista. Tämä auttaisi alanvaihtajia valitsemaan täydentävät opinnot niin, että ne tukisivat uutta urasuunnitelmaa. Lisäksi olisi tärkeää, että myös osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen prosessi käynnistettäisiin heti opintojen alussa esimerkiksi osana tutorointia. Tämä on tärkeää siksi, että alanvaihtotaustaisilla opiskelijoilla on usein erilaisia hyväksilukuja, jolloin esimerkiksi harjoittelupaikan haku tulee opinnoissa vastaan aiemmin kuin muilla opiskelijoilla ja hakutilanteessa oman osaamisen sanoittamisen taito on erittäin tärkeä.