Tietojärjestelmäprojektien yleisimmät riskit : Case Järvenpään koulukirjastojen konversioprojekti
Kokkonen, Hanne (2021)
Kokkonen, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tietojärjestelmäprojekteissa yleisimmin esiintyviin ongelmiin ja riskeihin. Työn tavoitteena oli kirjallisuuden avulla perehtyä järjestelmäprojektien kipukohtiin. Kirjallisuudessa voidaan erotella onnistuneille järjestelmäprojekteille lähtökohtia ja yhteisiä ominaisuuksia. Toisaalta epäonnistuneita järjestelmäprojekteja määrittää paljon laajempi joukko mahdollisia riskitekijöitä.
Kirjallisuudesta saatua tietoa täydennettiin haastatteluaineiston avulla. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli Järvenpään koulukirjastojen konversioprojekti. Haastattelut koottiin projektin avainhenkilöiltä. Vastaukset on ankkuroitu tiettyyn vaiheeseen projektia, juuri ennen järjestelmäkonversion tapahtumista.
Haastatteluvastauksissa riskien arviointi ulottuu laajemmalle kuin konversioprojekti. Riskit koskevat toiminnan kehittämisprojektia kokonaisuudessaan. Näin voidaan päätellä, että tietojärjestelmäprojektin erottaminen toiminnan kehittämisestä on keinotekoinen ja hedelmätön tapa käsitellä järjestelmäprojektin riskejä tai onnistumista.
Kytkös toiminnan kehittämisen ja tietojärjestelmänprojektin välillä on yksi onnistumisen edellytyksistä. Muita onnistumisen edellytyksiä ovat projektin valmistelun riittävyys, johdon tuki, projektin avainhenkilöjen sitoutuneisuus ja kokemus sekä tietotaitoperusta. Kokonaisprojektinhallinto oli avainasemassa projektin eri osa-alueiden yhteen linkittämisessä.
Jatkotutkimuksissa voisi keskittyä siihen, miten sitoutuneisuutta voisi edistää ja miten siinä on onnistuttu erilaisissa järjestelmäprojekteissa. Toisaalta tutkimisen arvoista on tavat, miten toiminnan kehittämisprojekti ja järjestelmäprojekti tulisi kytkeä kokonaisprojektin hallinnan tasolla yhteen.
Kirjallisuudesta saatua tietoa täydennettiin haastatteluaineiston avulla. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli Järvenpään koulukirjastojen konversioprojekti. Haastattelut koottiin projektin avainhenkilöiltä. Vastaukset on ankkuroitu tiettyyn vaiheeseen projektia, juuri ennen järjestelmäkonversion tapahtumista.
Haastatteluvastauksissa riskien arviointi ulottuu laajemmalle kuin konversioprojekti. Riskit koskevat toiminnan kehittämisprojektia kokonaisuudessaan. Näin voidaan päätellä, että tietojärjestelmäprojektin erottaminen toiminnan kehittämisestä on keinotekoinen ja hedelmätön tapa käsitellä järjestelmäprojektin riskejä tai onnistumista.
Kytkös toiminnan kehittämisen ja tietojärjestelmänprojektin välillä on yksi onnistumisen edellytyksistä. Muita onnistumisen edellytyksiä ovat projektin valmistelun riittävyys, johdon tuki, projektin avainhenkilöjen sitoutuneisuus ja kokemus sekä tietotaitoperusta. Kokonaisprojektinhallinto oli avainasemassa projektin eri osa-alueiden yhteen linkittämisessä.
Jatkotutkimuksissa voisi keskittyä siihen, miten sitoutuneisuutta voisi edistää ja miten siinä on onnistuttu erilaisissa järjestelmäprojekteissa. Toisaalta tutkimisen arvoista on tavat, miten toiminnan kehittämisprojekti ja järjestelmäprojekti tulisi kytkeä kokonaisprojektin hallinnan tasolla yhteen.