Framtidens digitala dagligvaruhandel - Attityder kring näthandeln av livsmedel : En studie om coronapandemins inverkan på näthandeln av livsmedel
Onnela, Johanna (2021)
Onnela, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310534
Tiivistelmä
Rekordmånga finländare klassificeras idag som e-handelskonsumenter. Näthandeln sprider sig till handeln av dagligvaror och det blir normalare att näthandla sina matinköp. Syftet av detta arbete är att undersöka vilken effekt coronapandemin haft på näthandeln av livsmedel. Undersökningen skall klargöra ifall näthandeln av livsmedel ökat under coronapandemin i jämförelse med innan coronavirusutbrottet specifikt inom finska barnfamiljer. Materialet som samlats in för undersökningen är via en kvantitativ enkätundersökning som distribuerats till 10 utvalda personer med olika bakgrund. Tillvägagångssättet skapade en kedjereaktion samt större spridning. Enkäten bestod av 19 frågor gällande respondentens demografi, den allmänna näthandeln, livsmedelshandeln, attityder mot näthandeln av livsmedel och framtidens livsmedelshandel. Frågornas syfte är att förstå barnfamiljen som en beslutsfattande enhet; dess handlingar kring en allmän näthandel och en livsmedelshandel, samt utreda vilka faktorer som bidrar till en positiv köpupplevelse inom näthandeln av livsmedel. Enkäten nådde ut till totalt 301 respondenter. Enligt urvalskriterierna kunde 121 svar användas till det representativa resultatet. Alla inom det representativa resultatet hade åtminstone en gång använt sig av en näthandeln under det senaste året för köp av diverse produkter eller tjänster. Det har skett en märkbar ökning kring användningen av näthandeln för livsmedelsinköp inom barnfamiljer i Finland. Den näthandlade livsmedelskonsumenten föredrar ett bekvämt och enkelt köp och även möjligheten till att kunna spara tid. En generalisering av resultatet på en nationell nivå är inte möjlig då enkäten nådde respondenter bosatta främst inom huvudstadsregionen och i övriga Nyland. Ämnet är aktuellt och resultaten från studien kan ge en viss riktlinje, men p.g.a. det rådande läget kan undersökningsresultaten inte beskriva coronapandemins verkliga inverkan på dagligvaruhandeln eller näthandeln.