Kasvatusvuorovaikutus vuorohoidon arjen tilanteissa huoltajien kokemana
Aitta, Ella; Eskelinen, Salla (2021)
Aitta, Ella
Eskelinen, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa huoltajien ja varhaiskasvattajien välisestä kasvatusvuorovaikutuksesta ja yhteistyöstä vuorohoidon arjen tilanteissa huoltajien kokemana. Työn tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki, jonka toiveena oli saada mahdollisimman monipuolista tietoa huoltajien kokemuksista liittyen kasvatusvuorovaikutukseen päiväkodin ja kodin välillä erilaisissa arjen tilanteissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin vuorohoitoa tarjoavan hämeenlinnalaisen päiväkodin huoltajille. Vastaukset saatiin kahdeksalta huoltajalta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan mahdollisimman laajasti huoltajien kokemuksia niistä päiväkodin arjen tilanteista, joissa huoltajat ja kasvattajat kohtaavat. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tietoperustassa käsiteltiin kasvatusvuorovaikutusta erityisesti vuorohoidon kontekstissa, varhaiskasvatusta sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Tutkimuksen tulokset jaettiin huoltajien kokemuksiin kasvatusvuorovaikutuksesta päiväkotiin tulo- ja hakutilanteissa sekä näkemyksiin kommunikaatiosta ja yhteistyöstä päiväkodin ja kodin välillä. Kasvatusvuorovaikutuksen merkitys on vastausten perusteella huoltajille erittäin suuri. Toimivan vuorovaikutuksen tärkeys korostui erityisesti päiväkotiin tulo- ja hakutilanteissa. Huoltajan ja kasvattajan välinen hyvä suhde ja molemminpuolinen luottamus luo pohjaa onnistuneelle varhaiskasvatukselle.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin vuorohoitoa tarjoavan hämeenlinnalaisen päiväkodin huoltajille. Vastaukset saatiin kahdeksalta huoltajalta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan mahdollisimman laajasti huoltajien kokemuksia niistä päiväkodin arjen tilanteista, joissa huoltajat ja kasvattajat kohtaavat. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tietoperustassa käsiteltiin kasvatusvuorovaikutusta erityisesti vuorohoidon kontekstissa, varhaiskasvatusta sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Tutkimuksen tulokset jaettiin huoltajien kokemuksiin kasvatusvuorovaikutuksesta päiväkotiin tulo- ja hakutilanteissa sekä näkemyksiin kommunikaatiosta ja yhteistyöstä päiväkodin ja kodin välillä. Kasvatusvuorovaikutuksen merkitys on vastausten perusteella huoltajille erittäin suuri. Toimivan vuorovaikutuksen tärkeys korostui erityisesti päiväkotiin tulo- ja hakutilanteissa. Huoltajan ja kasvattajan välinen hyvä suhde ja molemminpuolinen luottamus luo pohjaa onnistuneelle varhaiskasvatukselle.