Projektihankintojen kehittäminen : Case: Millog Oy
Palander, Anna (2021)
Palander, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310493
Tiivistelmä
Projektien määrät yrityksissä ovat olleet kasvussa jo pitkään ja kasvavat edelleen. Projekteissa hankinnat jäävät usein projektin ulkopuolisen hankintaosaston hoidettavaksi, jolloin niiden ohjaus on vähäistä. Mitä suurempi osuus projektin kustannuksista syntyy hankintakustannuksista, sitä suurempi vaikutus hankinnalla on projektin onnistumiseen. Hankintojen vaikutus projektin onnistumiseen ja kannattavuuteen voikin olla huomattava niissä projekteissa, joissa hankinnalla on merkittävä rooli ja siksi projektihankintoihin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää projektihankintoja Millog Oy:ssa. Tarkoituksena oli
tuoda esille tehtäviä ja toimintatapoja, joilla hankinta pystyisi parhaiten tukemaan projektin onnistumista sekä antamaan kehitysehdotuksia, joilla toimintaa saadaan parannettua. Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää, joista kvalitatiivisia olivat strukturoitu haastattelu sekä aineiston keruu ja kvantitatiivisia ositettu otanta.
Tutkimuksen perusteella hankinnan osuus projekteissa vaihteli projektikohtaisesti eikä yhtenäistä toimintatapaa ollut. Hankinnan osaamisen hyödyntämisessä koettiin kehittämisen mahdollisuutta. Myös organisaatiokulttuurin tuki projektitoiminnalle asetti haasteita hankinnalle. Johtopäätöksissä esitettiin, miten hankinnan tulisi osallistua projekteihin, mitä hankinnalta odotetaan, miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa projektitoimintaan sekä miten projektihankintoja tulisi kehittää.
Projektihankintojen kehittäminen olisi tärkeää huomioida yrityksissä, joissa projekteihin
liittyy hankintoja. Hankinnoilla on huomattava merkitys yrityksen kannattavuuteen ja kilpailukykyyn, joka näkyy myös projekteissa, sillä hyvillä hankinnoilla on projektista mahdollista tehdä kannattava ja kustannustehokas.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää projektihankintoja Millog Oy:ssa. Tarkoituksena oli
tuoda esille tehtäviä ja toimintatapoja, joilla hankinta pystyisi parhaiten tukemaan projektin onnistumista sekä antamaan kehitysehdotuksia, joilla toimintaa saadaan parannettua. Tutkimuksessa käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää, joista kvalitatiivisia olivat strukturoitu haastattelu sekä aineiston keruu ja kvantitatiivisia ositettu otanta.
Tutkimuksen perusteella hankinnan osuus projekteissa vaihteli projektikohtaisesti eikä yhtenäistä toimintatapaa ollut. Hankinnan osaamisen hyödyntämisessä koettiin kehittämisen mahdollisuutta. Myös organisaatiokulttuurin tuki projektitoiminnalle asetti haasteita hankinnalle. Johtopäätöksissä esitettiin, miten hankinnan tulisi osallistua projekteihin, mitä hankinnalta odotetaan, miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa projektitoimintaan sekä miten projektihankintoja tulisi kehittää.
Projektihankintojen kehittäminen olisi tärkeää huomioida yrityksissä, joissa projekteihin
liittyy hankintoja. Hankinnoilla on huomattava merkitys yrityksen kannattavuuteen ja kilpailukykyyn, joka näkyy myös projekteissa, sillä hyvillä hankinnoilla on projektista mahdollista tehdä kannattava ja kustannustehokas.