Työhyvinvoinnin edistäminen ravintola Wanha Pehtoorissa
Mallat, Reetta (2021)
Mallat, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210475
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on subjektiivinen kokemus, joka tarkoittaa yksilön kokemusta, siitä onko työpaikalla hyvä olla. Työhyvinvointi on laajakäsite ja se pitää sisällään fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin, sekä yksilön, esimiehen ja työyhteisön näkökulmat. Työhyvinvoinnin kehittämiseen tulee sitouttaa koko työyhteisö, ja yrityksen johdon tulee olla sitoutunut sen edistämiseen. Ravintola alalla työntekijöiden hyvinvointi liittyy suoraan
parempaan palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Työyhteisön hyvinvointi heijastuu ensisijaisesti asiakaspalveluun. Ravintola-alalle ominaista on sekä fyysinen, että psyykkinen kuormitus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ravintola Wanha Pehtoorin työhyvinvoinnin nykytilaa, ja tehdä kehittämissuunnitelma tulevalle kesälle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ravintola Wanha Pehtoorille keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisesti toteutettu työhyvinvointikysely suunnattiin ravintolan työntekijöille, sekä esimiehille. Työhyvinvointikyselyn vastauksia haluttiin syventää käyttämällä menetelmätriangulaatiota kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui fokusryhmähaastattelu, jonka avulla haluttiin syventää työhyvinvoinnin nykytilan ymmärtämistä, sekä löytää konkreettisia kehittämisehdotuksia. Työhyvinvointikyselyn avulla kävi ilmi työntekijöiden tyytymättömyys viestintään, perehdytykseen ja palautteenantokulttuuriin. Fokusryhmähaastattelussa käytiin läpi tutkimustulokset, sekä etsittiin kehittämiskohtia.
Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämissuunnitelma. Perehdytystä tulee kehittää nimeämällä vastuuhenkilö. Vastuuhenkilön tulee käyttää perehdytyksen tukena materiaaleja, jotka ovat työyhteisön löydettävissä vielä myöhemminkin. Viestintää tullaan kehittämään
kuukausipalaverien, ilmoitustaulun, sekä selkeämmän työnjaon avulla. Palautekulttuuri syntyy, jos henkilöt ymmärtävät oman roolinsa siinä. Esimiesten tulee antaa palautetta ja pitää säännöllisiä kehityskeskusteluja työntekijöille. Työyhteisön tulee harjoittaa rakentavaa ja positiivista vuorovaikutusta ja jokaisen yksilön tulee omaksua palautetaidot.
parempaan palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Työyhteisön hyvinvointi heijastuu ensisijaisesti asiakaspalveluun. Ravintola-alalle ominaista on sekä fyysinen, että psyykkinen kuormitus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ravintola Wanha Pehtoorin työhyvinvoinnin nykytilaa, ja tehdä kehittämissuunnitelma tulevalle kesälle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ravintola Wanha Pehtoorille keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisesti toteutettu työhyvinvointikysely suunnattiin ravintolan työntekijöille, sekä esimiehille. Työhyvinvointikyselyn vastauksia haluttiin syventää käyttämällä menetelmätriangulaatiota kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui fokusryhmähaastattelu, jonka avulla haluttiin syventää työhyvinvoinnin nykytilan ymmärtämistä, sekä löytää konkreettisia kehittämisehdotuksia. Työhyvinvointikyselyn avulla kävi ilmi työntekijöiden tyytymättömyys viestintään, perehdytykseen ja palautteenantokulttuuriin. Fokusryhmähaastattelussa käytiin läpi tutkimustulokset, sekä etsittiin kehittämiskohtia.
Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämissuunnitelma. Perehdytystä tulee kehittää nimeämällä vastuuhenkilö. Vastuuhenkilön tulee käyttää perehdytyksen tukena materiaaleja, jotka ovat työyhteisön löydettävissä vielä myöhemminkin. Viestintää tullaan kehittämään
kuukausipalaverien, ilmoitustaulun, sekä selkeämmän työnjaon avulla. Palautekulttuuri syntyy, jos henkilöt ymmärtävät oman roolinsa siinä. Esimiesten tulee antaa palautetta ja pitää säännöllisiä kehityskeskusteluja työntekijöille. Työyhteisön tulee harjoittaa rakentavaa ja positiivista vuorovaikutusta ja jokaisen yksilön tulee omaksua palautetaidot.