Automaattiset ajoneuvot osana raitiotien liityntäliikennettä Tampereella
Jokinen, Lauri (2021)
Jokinen, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110310
Tiivistelmä
Elokuussa 2021 Tampereella alkava raitiotieliikenne muuttaa kaupungin joukkoliikennejärjestelmää merkittävästi. Linjasto muuttuu osin vaihdolliseksi runkolinjoille.
Tässä työssä tutkittiin Tampereen raitiotien liityntäliikennettä automaattisin ajoneuvoin lyhyillä first/last-mile-reiteillä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä automaattisten ajoneuvojen liikennöinnistä ja palvelutasosta joukkoliikenteen järjestäjän sekä asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea hyvin erilaista Tampereella sijaitsevaa liityntäliikenteen kohdetta. Tutkimuksessa perehdyttiin kunkin tarkastelukohteena tulevaan maankäyttöön, nykyiseen joukkoliikennejärjestelmään ja joukkoliikenteen kysyntään. Kuhunkin tarkastelukohteeseen suunniteltiin soveltuvat liityntälinjat ja arvioitiin näiden kysyntäpotentiaalia. Linjoille laskettiin suuntaa antavat kustannukset, joiden perusteella arvioitiin alueiden ja liityntälinjojen soveltuvuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että automaattinen liityntäliikenne soveltuu parhaiten liityntäliikenteeseen, mikäli kysyntää on riittävästi ja liikennöinti on säännöllistä ennalta määritellyllä reitillä. Soveltuvuutta voi parantaa erityisesti liityntälinja, joka kulkee selkeästi raitiotiepysäkin ja tietyn kohteen välillä, kuten tämän työn tarkastelukohteista Hatanpään ja Messu- ja urheilukeskuksen liityntälinjat. Automaattisilla ajoneuvoilla operoitavat liityntälinjat parantavat joukkoliikenteen palvelutasoa esimerkiksi parantaen raitiotien saavutettavuutta sekä luovat myös uusia mahdollisuuksia joukkoliikennejärjestelmään.
Tässä työssä tutkittiin Tampereen raitiotien liityntäliikennettä automaattisin ajoneuvoin lyhyillä first/last-mile-reiteillä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä automaattisten ajoneuvojen liikennöinnistä ja palvelutasosta joukkoliikenteen järjestäjän sekä asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea hyvin erilaista Tampereella sijaitsevaa liityntäliikenteen kohdetta. Tutkimuksessa perehdyttiin kunkin tarkastelukohteena tulevaan maankäyttöön, nykyiseen joukkoliikennejärjestelmään ja joukkoliikenteen kysyntään. Kuhunkin tarkastelukohteeseen suunniteltiin soveltuvat liityntälinjat ja arvioitiin näiden kysyntäpotentiaalia. Linjoille laskettiin suuntaa antavat kustannukset, joiden perusteella arvioitiin alueiden ja liityntälinjojen soveltuvuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että automaattinen liityntäliikenne soveltuu parhaiten liityntäliikenteeseen, mikäli kysyntää on riittävästi ja liikennöinti on säännöllistä ennalta määritellyllä reitillä. Soveltuvuutta voi parantaa erityisesti liityntälinja, joka kulkee selkeästi raitiotiepysäkin ja tietyn kohteen välillä, kuten tämän työn tarkastelukohteista Hatanpään ja Messu- ja urheilukeskuksen liityntälinjat. Automaattisilla ajoneuvoilla operoitavat liityntälinjat parantavat joukkoliikenteen palvelutasoa esimerkiksi parantaen raitiotien saavutettavuutta sekä luovat myös uusia mahdollisuuksia joukkoliikennejärjestelmään.