Lekar för utveckling av barns lekförmåga : En handbok för personalen på ett svenskt daghem
Itkonen, Filippa; Sjölund, Yasmine (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Itkonen, Filippa
Sjölund, Yasmine
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110252
Tiivistelmä
Detta verksamhetsinriktade examensarbete är ett samarbete med Ralla Oy och ett daghem i södra Finland. Målsättningen med detta arbete är att utifrån resultaten av 11 bedömningar med PAGS (Play Assessment for Group Settings) utarbeta ett förslag
hur barns lek i en daghemsmiljö på ett svenskt daghem kan stödas för att främja ytterligare utveckling av barnets lekförmåga. Processfrågorna tangerar olika aspekter vilka främjar barns lek och bidrar till utveckling av lekförmågan. Som teoretisk referensram användes lek som aktivitet, lekförmåga och en möjliggörande omgivning för lek. Som metod för detta verksamhetsinriktade arbete har Salonens konstruktivistiska modell för produktutveckling använts. Data samlades in genom att
använda observationsinstrumentet PAGS. Målgruppen för observationerna är barn i åldern 5-6 på ett daghem i södra Finland. Observationerna utfördes både inomhus och
utomhus under våren och hösten 2020. Det insamlade data matades in i Ralla (software) programmet. Programmet ger en analyserad sammanfattning av de observerade indikatorerna. Alla sammanfattningar granskades kvalitativt och resultaten påvisar att det fanns utmaningar i 4 delområden av 5, nämligen i lekfullhet, kamratlek, nyfikenhet och narrativitet. Utifrån resultaten från bedömningarna och med stöd från litteratur samt
grundstrukturerna för produktutveckling utarbetades en handbok. Efter en utvärdering har handboken ytterligare bearbetats och innefattar nu olika lekar vars syfte är att ytterligare utveckla lekförmågan hos barnen på ett svenskt daghem i södra Finland.
hur barns lek i en daghemsmiljö på ett svenskt daghem kan stödas för att främja ytterligare utveckling av barnets lekförmåga. Processfrågorna tangerar olika aspekter vilka främjar barns lek och bidrar till utveckling av lekförmågan. Som teoretisk referensram användes lek som aktivitet, lekförmåga och en möjliggörande omgivning för lek. Som metod för detta verksamhetsinriktade arbete har Salonens konstruktivistiska modell för produktutveckling använts. Data samlades in genom att
använda observationsinstrumentet PAGS. Målgruppen för observationerna är barn i åldern 5-6 på ett daghem i södra Finland. Observationerna utfördes både inomhus och
utomhus under våren och hösten 2020. Det insamlade data matades in i Ralla (software) programmet. Programmet ger en analyserad sammanfattning av de observerade indikatorerna. Alla sammanfattningar granskades kvalitativt och resultaten påvisar att det fanns utmaningar i 4 delområden av 5, nämligen i lekfullhet, kamratlek, nyfikenhet och narrativitet. Utifrån resultaten från bedömningarna och med stöd från litteratur samt
grundstrukturerna för produktutveckling utarbetades en handbok. Efter en utvärdering har handboken ytterligare bearbetats och innefattar nu olika lekar vars syfte är att ytterligare utveckla lekförmågan hos barnen på ett svenskt daghem i södra Finland.