Työturvallisuusvelvoitteiden kattavuus kivijalkamyymälän lähityössä covid-19-pandemian aikaan
Uusivuori, Nea (2021)
Uusivuori, Nea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209627
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella vähittäiskauppa-alan kivijalkamyymälän myyjän työtä työnantajan ja työntekijän työturvallisuusvelvoitteiden kattavuuden ja suojelutehon näkökulmasta covid-19-pandemian aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen yleisten koronaa koskevien suositusten ja rajoitusten toteutumista myymäläympäristössä peilaten näitä ohjeistuksia työsuojeluun myyjän lähityössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää sitä, miten Työterveyslaitoksen antamat suositukset palvelualojen covid-19-tartuntojen ehkäisemiseksi linkittyvät työturvallisuuslakiin.
Opinnäytetyö eteni työsuojeluun liittyvien lakien selvittämisestä kohdistuen kasvokkain asiakaspalvelussa työskentelevien myyjien terveysturvallisuuteen. Kartoituksen pääpaino oli työturvallisuuslaissa ja niissä työnantajan ja työntekijän työturvallisuusvelvoitteissa, jotka keskeisimmin määrittelevät myymälätyön turvallisuutta ja terveyttä.
Työ on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja työssä aineiston keruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoituja avoimia haastatteluja. Haastattelut toteutettiin yritys X:n kahdessa erikoismyymälässä. Haastattelin yritys X:n kahden myymälän esimiehiä ja kahta myyjää.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esiin tulevat keskeisimmät työnantajan työturvallisuusvelvoitteet myymälätyössä ja suojautuminen korona-aikana. Näiden lisäksi tärkeimpänä esiin tulevat riskien arviointi ja seuranta sekä niiden jatkuva päivittäminen. Työntekijän tärkeimmät velvoitteet kohdistuvat havaittujen haittatekijöiden ja vaarojen tunnistamiseen ja käsittelemiseen.
Turvallisuudentunne ja psykososiaalinen kuormittuminen näyttivät isommilta riskeiltä kuin asiakaskontaktissa tapahtuva altistuminen mahdolliselle tartunnalle myyjän työssä. Myyjän turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat moninaiset seikat määrittävät lähityön terveysturvallisuutta korona-aikana. Opinnäytetyössä kuvattiin lähityön terveysturvallisuutta korona-aikana ja näin työ antaa laajempaa vertailutietoa samantapaisissa olosuhteissa kasvotusten asiakaskontaktissa korona-aikana työskenteleville aloille.
Opinnäytetyö eteni työsuojeluun liittyvien lakien selvittämisestä kohdistuen kasvokkain asiakaspalvelussa työskentelevien myyjien terveysturvallisuuteen. Kartoituksen pääpaino oli työturvallisuuslaissa ja niissä työnantajan ja työntekijän työturvallisuusvelvoitteissa, jotka keskeisimmin määrittelevät myymälätyön turvallisuutta ja terveyttä.
Työ on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja työssä aineiston keruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoituja avoimia haastatteluja. Haastattelut toteutettiin yritys X:n kahdessa erikoismyymälässä. Haastattelin yritys X:n kahden myymälän esimiehiä ja kahta myyjää.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esiin tulevat keskeisimmät työnantajan työturvallisuusvelvoitteet myymälätyössä ja suojautuminen korona-aikana. Näiden lisäksi tärkeimpänä esiin tulevat riskien arviointi ja seuranta sekä niiden jatkuva päivittäminen. Työntekijän tärkeimmät velvoitteet kohdistuvat havaittujen haittatekijöiden ja vaarojen tunnistamiseen ja käsittelemiseen.
Turvallisuudentunne ja psykososiaalinen kuormittuminen näyttivät isommilta riskeiltä kuin asiakaskontaktissa tapahtuva altistuminen mahdolliselle tartunnalle myyjän työssä. Myyjän turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat moninaiset seikat määrittävät lähityön terveysturvallisuutta korona-aikana. Opinnäytetyössä kuvattiin lähityön terveysturvallisuutta korona-aikana ja näin työ antaa laajempaa vertailutietoa samantapaisissa olosuhteissa kasvotusten asiakaskontaktissa korona-aikana työskenteleville aloille.