Pääkäyttäjän päiväkirja - Kehitystyötä kaaoksessa
Aalto, Jaakko (2021)
Aalto, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suomen mittakaavassa suuren liikekiinteistön turvavalvomon työskentelyn tehokkuutta. Työn tuotokset tuovat lisäarvoa toimeksiantajani tuottamaan palveluun, ja tuotettua aineetonta pääomaa voidaan hyödyntää myös muissa toimeksiantokohteissa. Myös asiakas, kenen tiloissa palvelua tuotetaan, hyötyy tuotetun palvelun tehostumisesta. Työssä seurataan myös ammatillista kehittymistä kymmenen viikon ajan, millä kirjoittaja voi reflektoida kehittymistä työtehtävissään. Toimeksiantokohteessa toteutettiin päiväkirjaraportoinnin aikana laaja kulunvalvontajärjestelmän päivitys, minkä toteuttamista seurattiin. Tämän lisäksi päiväkirjaraportoinnin alussa määriteltiin tarpeita erinäisten järjestelmäominaisuuksien ohjeistukselle, joiden laatimista työssä seurataan.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu järjestyksenvalvontatehtäviä ja turvavalvomotoimintaa koskevasta lainsäädännöstä, sekä päiväkirjaraportoinnissa käsiteltyihin aiheisiin liittyvästä relevantista tutkimustiedosta, missä pääteemoina olivat värinäön ja lukemisen häiriöt, johtaminen, tietojohtaminen, sekä luottamus työyhteisössä. Näiden lisäksi tietoperustaa täydennettiin työskentelyyn vaikuttavilla ajankohtaisilla uutisilla sekä viranomaistiedotteilla. Menetelmällisenä ulottuvuutena työssä käytettiin toimeksiantokohteen sisäistä kyselyä valvomotoiminnasta. Kyselyvastaukset koodattiin relevantteihin kategorioihin, ja analysoitiin sekä opinnäytetyön tekijän toimesta, että toimeksiantokohteen työnjohdon kesken. Kyselyvastausten analyysin pohjalta kartoitettiin tulevaisuuden kehitystarpeita.
Konkreettisena tuotoksena toimeksiantaja ja asiakas saivat laaditut käyttöohjeet, ja havainnot kulunvalvontajärjestelmän päivityksen haasteista. Kyselyn pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia valvomotoiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa. Näiden lisäksi työskentelyn aikana havaittiin kehityskohteita sekä toimeksiantajan, että asiakasorganisaation ja sidosryhmien välisessä tietojohtamisessa.
Ohjeiden avulla kokematon valvomopäivystäjä pystyy suoriutumaan haastavista toimenpiteistä valvomon järjestelmillä, ja päivitysprojektin havaintoja voi hyödyntää tulevaisuudessa vastaavissa projekteissa. Laadittuja valvomotyöskentelyn kehitysehdotuksia voi toimeksiannon lisäksi hyödyntää muiden toimeksiantajan asiakaskohteiden kehittämisessä. Asiakasorganisaation ja sidosryhmien välisen tietojohtamisen puutteen korjaamiseksi luonnosteltiin työkalu, millä puutteen aiheuttamaa tehottomuutta voi korjata. Opinnäytetyön tuotetut resurssit sekä havainnot ovat hyödyllisiä toimeksiantajalle, sekä toimeksiantajan asiakkaalle.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu järjestyksenvalvontatehtäviä ja turvavalvomotoimintaa koskevasta lainsäädännöstä, sekä päiväkirjaraportoinnissa käsiteltyihin aiheisiin liittyvästä relevantista tutkimustiedosta, missä pääteemoina olivat värinäön ja lukemisen häiriöt, johtaminen, tietojohtaminen, sekä luottamus työyhteisössä. Näiden lisäksi tietoperustaa täydennettiin työskentelyyn vaikuttavilla ajankohtaisilla uutisilla sekä viranomaistiedotteilla. Menetelmällisenä ulottuvuutena työssä käytettiin toimeksiantokohteen sisäistä kyselyä valvomotoiminnasta. Kyselyvastaukset koodattiin relevantteihin kategorioihin, ja analysoitiin sekä opinnäytetyön tekijän toimesta, että toimeksiantokohteen työnjohdon kesken. Kyselyvastausten analyysin pohjalta kartoitettiin tulevaisuuden kehitystarpeita.
Konkreettisena tuotoksena toimeksiantaja ja asiakas saivat laaditut käyttöohjeet, ja havainnot kulunvalvontajärjestelmän päivityksen haasteista. Kyselyn pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia valvomotoiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa. Näiden lisäksi työskentelyn aikana havaittiin kehityskohteita sekä toimeksiantajan, että asiakasorganisaation ja sidosryhmien välisessä tietojohtamisessa.
Ohjeiden avulla kokematon valvomopäivystäjä pystyy suoriutumaan haastavista toimenpiteistä valvomon järjestelmillä, ja päivitysprojektin havaintoja voi hyödyntää tulevaisuudessa vastaavissa projekteissa. Laadittuja valvomotyöskentelyn kehitysehdotuksia voi toimeksiannon lisäksi hyödyntää muiden toimeksiantajan asiakaskohteiden kehittämisessä. Asiakasorganisaation ja sidosryhmien välisen tietojohtamisen puutteen korjaamiseksi luonnosteltiin työkalu, millä puutteen aiheuttamaa tehottomuutta voi korjata. Opinnäytetyön tuotetut resurssit sekä havainnot ovat hyödyllisiä toimeksiantajalle, sekä toimeksiantajan asiakkaalle.