Hej, hur kan jag hjälpa? : En handbok för professionella som bemöter unga på chatten
Johansson, Emira; Korander, Janni; Lindberg, Evita; Söderblom, Mathilda (2021)
Johansson, Emira
Korander, Janni
Lindberg, Evita
Söderblom, Mathilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189306
Tiivistelmä
Detta examensarbete utgör en del av projektet ”Hej, chatten är öppen!” vars syfte är att reda ut vilka attityder, kunskaper och färdigheter studerande inom social- och hälsovård behöver för att använda mångdimensionella arbetsmetoder i möten med klienter på nätet. Syftet med examensarbetet var att öka kunskapen om hur man som professionell bemöter unga på chatten. Målet med examensarbetet var att utveckla en handbok som kan fungera som ett verktyg för professionella som arbetar på chattar. Examensarbetets frågeställningar var följande: ”vad finns det för konkreta metoder professionella kan använda sig av i bemötandet av unga inom chattmiljön?” och ”vilken problematik är aktuell för de unga som besöker chatten?”.
Examensarbetets datainsamlingsmetoder var semistrukturerade intervjuer som utfördes med professionella N=5 och ett skriftligt frågeformulär som skickades ut till unga i åldern 18-29 N=32. Det centrala resultatet ur de semistrukturerade intervjuerna visar att de professionella använder sig av många olika konkreta metoder i sitt arbete men de mest vanliga är spegling och bekräftelse. Ur det skriftliga frågeformuläret konstateras bland annat att majoriteten av unga söker sig till chatten på grund av psykisk ohälsa. Utifrån examensarbetet kan det konstateras att det behövs mera kunskap om hur man ska bemöta unga på chatten, nå ut och besvara deras behov med hjälp av digitala lösningar.
Examensarbetets datainsamlingsmetoder var semistrukturerade intervjuer som utfördes med professionella N=5 och ett skriftligt frågeformulär som skickades ut till unga i åldern 18-29 N=32. Det centrala resultatet ur de semistrukturerade intervjuerna visar att de professionella använder sig av många olika konkreta metoder i sitt arbete men de mest vanliga är spegling och bekräftelse. Ur det skriftliga frågeformuläret konstateras bland annat att majoriteten av unga söker sig till chatten på grund av psykisk ohälsa. Utifrån examensarbetet kan det konstateras att det behövs mera kunskap om hur man ska bemöta unga på chatten, nå ut och besvara deras behov med hjälp av digitala lösningar.