Stöd för utveckling av barns impulskontroll
Gullans, Julia; Holländer, Alexandra; Lindroos, Annika; Stenbacka, Emma (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Gullans, Julia
Holländer, Alexandra
Lindroos, Annika
Stenbacka, Emma
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189294
Tiivistelmä
Examensarbetet är skapat som en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd för socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med arbetet var att öka kunskapen om barns impulskontroll i åldern 3 – 5 år samt hur man som professionell inom småbarnspedagogiken kan stöda utvecklingen av barnets impulskontroll. Målet med detta arbete var att presentera verktyg för hur man stöder barnets impulskontroll. Frågeställningarna i arbetet var följande: Hur kan man som professionell inom småbarnspedagogik handleda barn i att få kontroll över sina impulser? Varför det är viktigt att barn har en bra impulskontroll?
Teman som behandlas i examensarbetet är impulskontroll hos barn i allmänhet, faktorer som kan påverka barnets impulskontroll, risker vid en bristfällig impulskontroll, hur ett barns impulskontroll syns på daghemmet och här behandlas även olika strategier man kan använda sig av vid stödandet av impulskontroll.
Den teoretiska delen av arbetet är gjord med hjälp av en sammanställning av fakta. Examensarbetet är ett funktionellt arbete där det utarbetade materialet är ett manus till en barnbok. Barnboken riktar sig till barn i åldern 3 – 5 år. I barnboken får man följa med Igelkotten Lilla och vännerna under en dag på dagis, där de alla i tur och ordning har utmaningar i att bevara impulskontrollen. I boken presenteras strategier som barnen själva kan lägga på minnet, men också strategier som de professionella inom småbarnspedagogiken kan använda sig av.
Teman som behandlas i examensarbetet är impulskontroll hos barn i allmänhet, faktorer som kan påverka barnets impulskontroll, risker vid en bristfällig impulskontroll, hur ett barns impulskontroll syns på daghemmet och här behandlas även olika strategier man kan använda sig av vid stödandet av impulskontroll.
Den teoretiska delen av arbetet är gjord med hjälp av en sammanställning av fakta. Examensarbetet är ett funktionellt arbete där det utarbetade materialet är ett manus till en barnbok. Barnboken riktar sig till barn i åldern 3 – 5 år. I barnboken får man följa med Igelkotten Lilla och vännerna under en dag på dagis, där de alla i tur och ordning har utmaningar i att bevara impulskontrollen. I boken presenteras strategier som barnen själva kan lägga på minnet, men också strategier som de professionella inom småbarnspedagogiken kan använda sig av.