Honkalampi-konsernin sisäisen viestinnän kehittäminen
Turunen, Satu (2021)
Turunen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189238
Tiivistelmä
Työyhteisöviestintä on kehittynyt viime aikoina valtavasti. Viestinnän sisältöjen lisäksi tulee hallita hyvin monenlaisia viestinnän tapoja, välineitä ja foorumeita. Onnistuneella sisäisellä viestinnällä voidaan rakentaa haluttu yrityskulttuuri, joka toimii strategisten tavoitteiden tukena. Organisaatio ei välttämättä tarvitse erillistä viestintästrategiaa, mutta viestinnän on oltava suunnitelmallista ja hallittua. Viestintänsä hyvin suunnitellut yritys pystyy vaikuttamaan asioihin ennakoiden ja osaa toimia oikein kriisin tai poikkeustilan kohdatessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kohdeorganisaation nykyisiä viestinnän tapoja sekä konsernin eri osien henkilöstön kokemuksia sisäisen viestinnän nykytilasta, viestintäkanavista ja tiedon saannista. Laajalla henkilöstölle osoitetulla kyselyllä selvitettiin myös sitä, miten toimivaksi nykyinen pääasiallinen viestintäkanava on koettu ja miten viestintää voitaisiin kehittää. Tietoa kerättiin lisäksi suppeammalla kvalitatiivisella kyselyllä ja havainnoinnilla. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin esitys organisaation viestinnän kehittämiseksi. Lisäksi saatua tietoa hyödynnettiin kehittämistyön toiminnallisen osuuden produktina tuotetun uuden intranetin rakentamisessa.
Tutkimustulosten mukaan organisaation viestinnän tavoissa ja yrityskulttuurissa oli paljon toimivia menettelyjä sekä käytössä oli laaja kirjo nykyaikaisia viestintäkanavia. Konsernin eri osien käytännöissä oli kuitenkin paljon eroavaisuuksia ja tarvittiin yhtenäiset pelisäännöt viestinnälle. Konsernin yhtiöille jätettiin kaikille yhteisten viestintäprosessien kuvaamisen ja viestintäkanavien linjaamisen jälkeen riittävästi vapauksia tarkentaa omiin tarkoituksiinsa sopivimmat viestinnän tavat. In many organizations, workplace communication has been under constant development. In addition to the message or the content of communication, organizations need variable communication methods, tools and forums. Effective internal communication supports strategic goals of the organization. An organization does not necessarily need a separate communication strategy, yet communication must be well planned and managed. Well-designed communication ensures that information is in the right place at the right time. A good communication plan also makes it easier to manage exceptional situations.
The purpose of this thesis was to look at the current communication methods of the tar-get organization, as well as to study the perceptions of the personnel in different units. The survey examined the staff's experiences of the current state of internal communication, communication channels and access to information. The study resulted in a communication development plan and a new electronic communication platform.
According to the research results, the organization has good practices and uses modern communication channels. However, differences were observed between different units of the organisation in the operating models and experiences. In order to improve communication, it is important to define common principles and the main channels for communication within the whole organisation.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kohdeorganisaation nykyisiä viestinnän tapoja sekä konsernin eri osien henkilöstön kokemuksia sisäisen viestinnän nykytilasta, viestintäkanavista ja tiedon saannista. Laajalla henkilöstölle osoitetulla kyselyllä selvitettiin myös sitä, miten toimivaksi nykyinen pääasiallinen viestintäkanava on koettu ja miten viestintää voitaisiin kehittää. Tietoa kerättiin lisäksi suppeammalla kvalitatiivisella kyselyllä ja havainnoinnilla. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin esitys organisaation viestinnän kehittämiseksi. Lisäksi saatua tietoa hyödynnettiin kehittämistyön toiminnallisen osuuden produktina tuotetun uuden intranetin rakentamisessa.
Tutkimustulosten mukaan organisaation viestinnän tavoissa ja yrityskulttuurissa oli paljon toimivia menettelyjä sekä käytössä oli laaja kirjo nykyaikaisia viestintäkanavia. Konsernin eri osien käytännöissä oli kuitenkin paljon eroavaisuuksia ja tarvittiin yhtenäiset pelisäännöt viestinnälle. Konsernin yhtiöille jätettiin kaikille yhteisten viestintäprosessien kuvaamisen ja viestintäkanavien linjaamisen jälkeen riittävästi vapauksia tarkentaa omiin tarkoituksiinsa sopivimmat viestinnän tavat.
The purpose of this thesis was to look at the current communication methods of the tar-get organization, as well as to study the perceptions of the personnel in different units. The survey examined the staff's experiences of the current state of internal communication, communication channels and access to information. The study resulted in a communication development plan and a new electronic communication platform.
According to the research results, the organization has good practices and uses modern communication channels. However, differences were observed between different units of the organisation in the operating models and experiences. In order to improve communication, it is important to define common principles and the main channels for communication within the whole organisation.