Henkilöbrändi ja verkkoportfolio yrittämisen näkökulmasta
Silvasti, Elsa (2021)
Silvasti, Elsa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189230
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin luominen ja sen ilmentäminen verkkoportfoliossa yrittäjäksi ryhtymisen tueksi. Työn tavoitteena on luoda oma henkilöbrändi, jota ilmennetään verkkoportfoliossa, johon kootaan työnäytteitä markkinoinnin ja viestinnän projekteista. Verkkoportfoliolla tavoitellaan omalle yritykselle sopivaa kohdeyleisöä, tuomalla esille ammatillista osaamista ja omaa henkilöbrändiä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Krea, Haaga-Helian luova toimisto. Ennen henkilöbrändiä ilmentävän verkkoportfolion rakentamista, aihetta käsitellään tietoperustassa tutustumalla brändiin, henkilöbrändiin ja sen ilmentämiseen.
Työ etenee oman henkilöbrändin luomisella ja portfolion suunnittelulla. Oma henkilöbrändi luodaan puhuttelemaan valikoituja kohdeyleisöjä, jotka ovat relevantteja tulevalle yrittäjälle. Oma henkilöbrändi esitellään työssä, ennen varsinaisen produktin esittelyä.
Produktin suunnittelukappaleessa esitellään tarkemmin henkilöbrändiä ilmentäviä elementtejä, jotka ovat valikoituneet verkkoportfolioon. Tätä prosessia jatketaan produktin rakenne kappaleessa, jossa kuvaillaan ja havainnoidaan valintoja mm. kuvakaappauksin. Koska portfolio on vasta ensimmäinen vaihe tulevalla yrittäjän polulla, on kohdeyleisöön sopivilta henkilöiltä pyydetty arviot jatkokehitystä varten. Tässä osiossa pohditaan myös omaa oppimista ja ammatillista kehittymistä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Krea, Haaga-Helian luova toimisto. Ennen henkilöbrändiä ilmentävän verkkoportfolion rakentamista, aihetta käsitellään tietoperustassa tutustumalla brändiin, henkilöbrändiin ja sen ilmentämiseen.
Työ etenee oman henkilöbrändin luomisella ja portfolion suunnittelulla. Oma henkilöbrändi luodaan puhuttelemaan valikoituja kohdeyleisöjä, jotka ovat relevantteja tulevalle yrittäjälle. Oma henkilöbrändi esitellään työssä, ennen varsinaisen produktin esittelyä.
Produktin suunnittelukappaleessa esitellään tarkemmin henkilöbrändiä ilmentäviä elementtejä, jotka ovat valikoituneet verkkoportfolioon. Tätä prosessia jatketaan produktin rakenne kappaleessa, jossa kuvaillaan ja havainnoidaan valintoja mm. kuvakaappauksin. Koska portfolio on vasta ensimmäinen vaihe tulevalla yrittäjän polulla, on kohdeyleisöön sopivilta henkilöiltä pyydetty arviot jatkokehitystä varten. Tässä osiossa pohditaan myös omaa oppimista ja ammatillista kehittymistä.