Prosessin tehokkuuden seuranta ja parantaminen
Hinkkanen, Eugeni (2021)
Hinkkanen, Eugeni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189208
Tiivistelmä
Jatkuvasti kehittyvällä alalla toimiminen vaatii yrityksiltä sisäisten prosessien jatkuvaa kehittämistä ja tulosten seuraamista. Tämä opinnäytetyö tehtiin yritykselle, joka vastaa omalta osaltaan terminaalitoiminnoista asiakasyrityksen toimitiloissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia tehokkuuden parantamiseksi yhteen terminaalin keskeisimmistä prosesseista sekä luoda seurantamittaristoa kyseisen prosessin tehokkuuden mittaamista varten.
Työ aloitettiin tutkimalla tehokkuuden mittaamiseen ja prosessien kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän jälkeen siirryttiin kuvaamaan prosessin nykytilaa ja selvittämään tutkijan havainnoinnin sekä haastatteluiden avulla prosessissa esiintyviä ongelmia. Kun prosessi oli kuvattu ja ongelmat kartoitettu, aloitettiin suunnittelemaan prosessin tehokkuutta kuvaavaa seurantamittaristoa. Mittaristo suunniteltiin haastattelemalla tulevia käyttäjiä. Lisäksi järjestettiin mittariston sisältöön liittyvää kyselyä. Mittariston valmistuessa tulevia käyttäjiä perehdytettiin sen käyttöön.
Lopputuloksena onnistuttiin luomaan tutkittavaan prosessiin liittyviä kehitysehdotuksia. Lisäksi luotiin myös työvuoronkohtaista tehokkuutta kuvaavaa seurantamittaristoa. Työssä luotua mittaristoa yritys voi tulevaisuudessa käyttää apuna prosessin kehittämisessä sekä uusien työntekijöiden kouluttamisessa ja resursoinnissa.
Työ aloitettiin tutkimalla tehokkuuden mittaamiseen ja prosessien kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän jälkeen siirryttiin kuvaamaan prosessin nykytilaa ja selvittämään tutkijan havainnoinnin sekä haastatteluiden avulla prosessissa esiintyviä ongelmia. Kun prosessi oli kuvattu ja ongelmat kartoitettu, aloitettiin suunnittelemaan prosessin tehokkuutta kuvaavaa seurantamittaristoa. Mittaristo suunniteltiin haastattelemalla tulevia käyttäjiä. Lisäksi järjestettiin mittariston sisältöön liittyvää kyselyä. Mittariston valmistuessa tulevia käyttäjiä perehdytettiin sen käyttöön.
Lopputuloksena onnistuttiin luomaan tutkittavaan prosessiin liittyviä kehitysehdotuksia. Lisäksi luotiin myös työvuoronkohtaista tehokkuutta kuvaavaa seurantamittaristoa. Työssä luotua mittaristoa yritys voi tulevaisuudessa käyttää apuna prosessin kehittämisessä sekä uusien työntekijöiden kouluttamisessa ja resursoinnissa.