Nuorten syömishäiriöt : Osaamiskartoitus koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskenteleville terveydenhoitajille
Kivinen, Tiina (2021)
Kivinen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189200
Tiivistelmä
Syömishäiriöiden varhainen tunnistaminen ja niiden puheeksi ottaminen on koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tärkeää. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien osaamista syömishäiriöihin liittyen on tärkeää selvittää, jotta saadaan tietoa siitä, minkälaista osaamista terveydenhoitajilla on nuorten syömishäiriöihin liittyen ja minkälaista koulutusta he mahdollisesti tarvitsisivat lisää syömishäiriöihin liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien tiedoista, taidoista ja asenteista nuorten syömishäiriöihin liittyen. Tavoitteena oli osaamiskartoituksen avulla selvittää ja kuvata koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien osaamista nuorten syömishäiriöihin liittyen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena poikkileikkaustutkimuksena syksyllä 2020. Kyselylomake lähetettiin Terveydenhoitajaliiton kautta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskenteleville terveydenhoitajille (N=661). Kyselyyn vastanneita oli 79 (n=79) ja kyselyn vastausprosentti oli 12 %. Aineisto analysoitiin käyttämällä kuvailevia tilastollisia menetelmiä. Avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajilla oli melko hyvin tietoa syömishäiriöistä. Hieman yli puolet (52 %) vastaajista käytti työssään SCOFF-syömishäiriöseulaa syömishäiriöiden tunnistamisen apuna. Vajaa puolet (49 %) vastaajista koki syömishäiriöiden puheeksi ottamisen haastavaksi. Vastaajat kokivat puheeksi ottamisen haasteellisena, koska heillä ei ollut riittävästi koulutusta tai kokemusta syömishäiriöistä. Tutkimustulosten perusteella koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevät terveydenhoitajat toivoivat säännöllistä täydennyskoulutusta syömishäiriöihin liittyen ja kokivat kokemusasiantuntijoiden käyttämisen koulutuksissa tärkeänä. Tutkimustuloksista käy myös ilmi, että ajan sekä resurssien puute vaikuttivat negatiivisesti syömishäiriöiden tunnistamiseen ja niiden hoitoon.
Tutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien tiedoista, taidoista ja asenteista nuorten syömishäiriöihin liittyen. Tutkimustuloksia tukevat myös aikaisemmat tutkimustulokset syömishäiriöiden tunnistamisesta sekä hoidosta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa toimiville terveydenhoitajille täydennyskoulutusta syömishäiriöihin liittyen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen yhteistyön suunnittelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien tiedoista, taidoista ja asenteista nuorten syömishäiriöihin liittyen. Tavoitteena oli osaamiskartoituksen avulla selvittää ja kuvata koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien osaamista nuorten syömishäiriöihin liittyen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena poikkileikkaustutkimuksena syksyllä 2020. Kyselylomake lähetettiin Terveydenhoitajaliiton kautta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskenteleville terveydenhoitajille (N=661). Kyselyyn vastanneita oli 79 (n=79) ja kyselyn vastausprosentti oli 12 %. Aineisto analysoitiin käyttämällä kuvailevia tilastollisia menetelmiä. Avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastaajilla oli melko hyvin tietoa syömishäiriöistä. Hieman yli puolet (52 %) vastaajista käytti työssään SCOFF-syömishäiriöseulaa syömishäiriöiden tunnistamisen apuna. Vajaa puolet (49 %) vastaajista koki syömishäiriöiden puheeksi ottamisen haastavaksi. Vastaajat kokivat puheeksi ottamisen haasteellisena, koska heillä ei ollut riittävästi koulutusta tai kokemusta syömishäiriöistä. Tutkimustulosten perusteella koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevät terveydenhoitajat toivoivat säännöllistä täydennyskoulutusta syömishäiriöihin liittyen ja kokivat kokemusasiantuntijoiden käyttämisen koulutuksissa tärkeänä. Tutkimustuloksista käy myös ilmi, että ajan sekä resurssien puute vaikuttivat negatiivisesti syömishäiriöiden tunnistamiseen ja niiden hoitoon.
Tutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien tiedoista, taidoista ja asenteista nuorten syömishäiriöihin liittyen. Tutkimustuloksia tukevat myös aikaisemmat tutkimustulokset syömishäiriöiden tunnistamisesta sekä hoidosta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa toimiville terveydenhoitajille täydennyskoulutusta syömishäiriöihin liittyen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen yhteistyön suunnittelussa.