Kosmetiikkabrändin lanseerausviestintä poikkeusoloissa
Justo da Silva, Katarina (2021)
Justo da Silva, Katarina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179093
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli rakentaa poikkeusolojen vaatimuksiin päivitetty strategia onnistuneen kosmetiikkabrändin lanseerausviestinnälle. Toimeksiantajana toiminut viestintä- ja suhdetoiminta- eli PR-toimisto toivoi koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen vaatimuksiin mukautettua mallia, joka voitiin jakaa tiimin kesken työn tueksi uuden tilanteen keskellä. Viitekehyksessä käsiteltiin viestinnän merkitystä yritysten näkökulmasta, brändiviestintää, tarinankerrontaa sekä suhdetoimintaa viestinnän keinoina. Lisäksi työssä esiteltiin digi- ja vaikuttajamarkkinointia.
Lanseerausviestintämalli pohjautui koelanseeraukseen, joka suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa. Koelanseeraukseen sisältyi viestintä toimittajille sekä vaikuttajille, tuotenäytteiden jakelu, vaikuttajamarkkinointikampanja sekä raportointi. Lisäksi työssä esiteltiin lanseerauksen lisäelementit, kuten virtuaalitapahtumat ja sosiaalisen median aktiviteetit. Raportoinnin ja tulosten analysoinnin valossa koelanseeraus todettiin onnistuneeksi, saavuttaen sille asetetut määrälliset ja laadulliset tavoitteet kiitettävästi. Saavutettujen mediaosumien määrä ei laskenut verrattuna ennen pandemiaa tehtyihin lanseerauksiin, vaan päinvastoin määrä kasvoi. Työn lopussa todettiin, että poikkeusoloihin mukautettu malli saattaa pysyä relevanttina myös pandemian loppumisen jälkeenkin.
Lanseerausviestintämalli pohjautui koelanseeraukseen, joka suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa. Koelanseeraukseen sisältyi viestintä toimittajille sekä vaikuttajille, tuotenäytteiden jakelu, vaikuttajamarkkinointikampanja sekä raportointi. Lisäksi työssä esiteltiin lanseerauksen lisäelementit, kuten virtuaalitapahtumat ja sosiaalisen median aktiviteetit. Raportoinnin ja tulosten analysoinnin valossa koelanseeraus todettiin onnistuneeksi, saavuttaen sille asetetut määrälliset ja laadulliset tavoitteet kiitettävästi. Saavutettujen mediaosumien määrä ei laskenut verrattuna ennen pandemiaa tehtyihin lanseerauksiin, vaan päinvastoin määrä kasvoi. Työn lopussa todettiin, että poikkeusoloihin mukautettu malli saattaa pysyä relevanttina myös pandemian loppumisen jälkeenkin.