Matka Halki Maagisen Idän: Musiikin säveltäminen ja sovittaminen dokumenttielokuvaan
Vanha-Viitakoski, Matti (2021)
Vanha-Viitakoski, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179042
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi musiikin sävellys-, sovitus-, äänitys- ja miksausprosessia, joka tehtiin indie- dokumenttielokuvaan Matka halki maagisen idän. Aluksi kerrotaan, mistä projekti sai alkunsa, ja mistä doku-mentti ylipäätään kertoo. Miten säveltäjän rooli kasvoi siihen, että vastuualueeksi muodostui musiikin sävel-lyksen lisäksi myös musiikin ohjaaminen ja sovittaminen koko 1 tunti 27 minuuttia kestävään dokumenttielo-kuvaan.
Opinnäytetyössä käydään läpi kaikki eri työvaiheet, mitä elokuvaan säveltäminen sisälsi. Opinnäytetyössä pohditaan sitä, mistä elokuvassa esiintyvät kappaleet saivat alkunsa. Mikä toimi musiikin keskeisenä ajatuk-sena? Oliko inspiraationa elokuvan videomateriaali vai toimivatko mielikuvat ja ohjaajan antamat ajatukset säveltämisen ja muun työn vetävänä voimana?
Seuraavaksi tarkastellaan pitkällä aikavälillä tapahtunutta vaiherikasta äänitysprosessia. Opinnäytetyössä tuodaan esiin nykyteknologian mahdollistamaa työtapaa, jossa äänittäminen ei ole enää paikkasidonnaista. Työssä tulee myös ilmi se, kuinka korona-pandemian aiheuttamien rajoitteiden vuoksi muun muassa äänitys-sessioita toteutettiin olohuoneissa, kellareissa, varastotiloissa sijaitsevissa bänditiloissa ja jopa bussin taka-penkillä.
Myös valmiiden kappaleiden sovittaminen elokuvaan oli pitkä prosessi. Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvä ja optimi työnkulku/workflow otti muotonsa. Monen eri osa-alueen samanaikainen ja päällekkäinen työs-täminen pakotti löytämään luovia ratkaisuja siihen, miten koko elokuva saadaan mahdollisimman luontevasti valmiiksi. Opinnäytetyössä pohditaan, mitä haasteita etätyöskentely tuotti ja mitkä työtavat toimivat tällaisessa tilanteessa parhaiten. Lopuksi katsotaan prosessia kokonaisuutena. Mitä prosessi on antanut, missä onnis-tuttiin ja mitä olisi voinut tehdä paremmin.
Opinnäytetyössä käydään läpi kaikki eri työvaiheet, mitä elokuvaan säveltäminen sisälsi. Opinnäytetyössä pohditaan sitä, mistä elokuvassa esiintyvät kappaleet saivat alkunsa. Mikä toimi musiikin keskeisenä ajatuk-sena? Oliko inspiraationa elokuvan videomateriaali vai toimivatko mielikuvat ja ohjaajan antamat ajatukset säveltämisen ja muun työn vetävänä voimana?
Seuraavaksi tarkastellaan pitkällä aikavälillä tapahtunutta vaiherikasta äänitysprosessia. Opinnäytetyössä tuodaan esiin nykyteknologian mahdollistamaa työtapaa, jossa äänittäminen ei ole enää paikkasidonnaista. Työssä tulee myös ilmi se, kuinka korona-pandemian aiheuttamien rajoitteiden vuoksi muun muassa äänitys-sessioita toteutettiin olohuoneissa, kellareissa, varastotiloissa sijaitsevissa bänditiloissa ja jopa bussin taka-penkillä.
Myös valmiiden kappaleiden sovittaminen elokuvaan oli pitkä prosessi. Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvä ja optimi työnkulku/workflow otti muotonsa. Monen eri osa-alueen samanaikainen ja päällekkäinen työs-täminen pakotti löytämään luovia ratkaisuja siihen, miten koko elokuva saadaan mahdollisimman luontevasti valmiiksi. Opinnäytetyössä pohditaan, mitä haasteita etätyöskentely tuotti ja mitkä työtavat toimivat tällaisessa tilanteessa parhaiten. Lopuksi katsotaan prosessia kokonaisuutena. Mitä prosessi on antanut, missä onnis-tuttiin ja mitä olisi voinut tehdä paremmin.