Kosmetiikkabrändin lanseeraus verkossa : Sukin
Tevalin, Roosa; Sirén, Satu (2021)
Lataukset:
Tevalin, Roosa
Sirén, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179028
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin suunnitelma australialaisen kosmetiikkabrändi Sukinin Suomeen lanseerausta varten. Lanseeraustoimet suunniteltiin kuluttajamarkkinoinnin näkökulmasta yhteistyöyrityksen toiveiden pohjalta. Työn tarkoituksena oli luoda lanseeraussuunnitelma, jonka voi toteuttaa ajankohdasta riippumatta. Opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle kosmetiikan maahantuoja ProCare Oy:lle. Teoriaosuudessa käytiin läpi lanseeraukseen vaikuttavia tekijöitä, kuten ajankohtaisia kosmetiikka-alan trendejä ja markkina-analyysia. Lanseerausteoriassa keskityttiin markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja digitaaliseen lanseeraukseen. Toiminnallinen osuus toteutettiin erillisenä yhteistyöyritykselle annettavana dokumenttina, joka sisältää SWOT-analyysin, ostajapersoonien kuvaus, brändille suunniteltua digistrategiaa, ideoinnissa apuna käytetyt tunnelmataulut, markkinointikalenteri, suunnitelma vaikuttajamarkkinointia varten sekä julkaisusuunnitelma Instagramiin.
Työn toteutuksessa päästiin toimeksiantajayrityksen asettamiin tavoitteisiin ja suunnitelma saatiin vastaamaan yrityksen arvioituja resursseja lanseeraukseen. Covid-19-pandemian vaikutukset rajasivat jonkin verran mahdollisuuksia lanseerauksen toimien suunnittelussa, mutta suunnitelma olisi saattanut näyttää melko samanlaiselta normaalissa tilanteessa. Lanseerausta ei ehditty toteuttaa opinnäytetyön valmistumiseen mennessä, joten suunnitelman toimivuutta ei vielä voitu arvioida. Sukinin brändi sopii hyvin nykyisiin alan trendeihin ja moniin tietoisille kuluttajille tärkeisiin arvoihin. Uhkana lanseerauksessa voidaan kuitenkin pitää muun muassa brändin vähäistä tunnettuutta Suomessa.
Työn toteutuksessa päästiin toimeksiantajayrityksen asettamiin tavoitteisiin ja suunnitelma saatiin vastaamaan yrityksen arvioituja resursseja lanseeraukseen. Covid-19-pandemian vaikutukset rajasivat jonkin verran mahdollisuuksia lanseerauksen toimien suunnittelussa, mutta suunnitelma olisi saattanut näyttää melko samanlaiselta normaalissa tilanteessa. Lanseerausta ei ehditty toteuttaa opinnäytetyön valmistumiseen mennessä, joten suunnitelman toimivuutta ei vielä voitu arvioida. Sukinin brändi sopii hyvin nykyisiin alan trendeihin ja moniin tietoisille kuluttajille tärkeisiin arvoihin. Uhkana lanseerauksessa voidaan kuitenkin pitää muun muassa brändin vähäistä tunnettuutta Suomessa.