Korjaamon sisäisen viestinnän kehittäminen
Silvonen, Riku (2021)
Silvonen, Riku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi J. Rinta-Jouppi Oy:n Herralankadun toimipiste Seinäjoella. Se on osa Jarmo Rinta-Joupin vuonna 1987 perustamaa autokauppaketjua. Herralankadun toimipisteen toiminta perustuu uusien ja käytettyjen autojen myyntiin, sekä huolto- ja korjaamotoimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen korjaamoprosessin aikaista sisäistä viestintää. Mikäli sisäisessä viestinnässä ilmenisi ongelmakohtia, niihin kehitettäisiin kehitysehdotuksia tai ratkaisutoimenpiteitä.
Työssä käydään läpi viestinnän teoriaa. Ensiksi käsitellään yrityksessä tapahtuvaa sisäistä viestintää yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään yritysviestintää. Nykytilan määritys suoritettiin haastattelemalla, kyselytutkimuksella, sekä yleisellä havainnoinnilla yrityksessä. Haastatteluihin ja kyselytutkimuksiin osallistuivat yrityksen huoltoneuvojat, varastovastaava, takuukäsittelijä sekä korjaamopäällikkö. Haastatteluiden ja kyselytutkimuksen pohjalta esiin nousseisiin ongelmakohtiin kehitettiin ratkaisuehdotuksia. Ehdotuksia, jotka olivat käytössä olevien resurssien puitteissa mahdollista toteuttaa, kokeiltiin käytännössä. Kokeilun pohjalta tehtiin mittaustuloksia, joita verrattiin alkutilanteeseen. Näin saatiin vertailutuloksia, joiden pohjalta pystyttiin päättelemään, oliko korjaustoimenpiteillä ollut vaikutusta.
Valmiin työn on tarkoitus toimia kohdeyritykselle apuna sisäiseen viestintään liittyvien ongelmakohtien määrittämisessä. Kohdeyritys sai työstä myös valmiita kehitys- ja korjausehdotuksia. Osa opinnäytetyön aikana tehdyistä kehitys- tai korjaustoimenpiteistä jäi sellaisenaan kohdeyrityksen käyttöön.
Työssä käydään läpi viestinnän teoriaa. Ensiksi käsitellään yrityksessä tapahtuvaa sisäistä viestintää yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään yritysviestintää. Nykytilan määritys suoritettiin haastattelemalla, kyselytutkimuksella, sekä yleisellä havainnoinnilla yrityksessä. Haastatteluihin ja kyselytutkimuksiin osallistuivat yrityksen huoltoneuvojat, varastovastaava, takuukäsittelijä sekä korjaamopäällikkö. Haastatteluiden ja kyselytutkimuksen pohjalta esiin nousseisiin ongelmakohtiin kehitettiin ratkaisuehdotuksia. Ehdotuksia, jotka olivat käytössä olevien resurssien puitteissa mahdollista toteuttaa, kokeiltiin käytännössä. Kokeilun pohjalta tehtiin mittaustuloksia, joita verrattiin alkutilanteeseen. Näin saatiin vertailutuloksia, joiden pohjalta pystyttiin päättelemään, oliko korjaustoimenpiteillä ollut vaikutusta.
Valmiin työn on tarkoitus toimia kohdeyritykselle apuna sisäiseen viestintään liittyvien ongelmakohtien määrittämisessä. Kohdeyritys sai työstä myös valmiita kehitys- ja korjausehdotuksia. Osa opinnäytetyön aikana tehdyistä kehitys- tai korjaustoimenpiteistä jäi sellaisenaan kohdeyrityksen käyttöön.