Yhtä aikaa nöyrä ja voimakas : erään kuvataiteellisen prosessin purkaminen ja sanallistaminen
Hakkarainen, Heidi (2021)
Hakkarainen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuvataiteellista prosessia. Taiteellisen tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää syvällisemmin taiteellista prosessia ja selvittää maalausprosessin taustalla olevia vaikuttimia, jonka vuoksi teoksista tuli sellaisia kuin tuli. Lisäksi tutkimuksessa tähdättiin taiteen laajempaan ymmärtämiseen valmiiden teosten taustalla.
Tutkimus koostuu taiteellisesta produktiosta sekä kirjallisesta osuudesta, jossa keskityttiin analysoimaan ja sanallistamaan teosten toteuttamiseen liittyvää prosessia. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistavassa nojattiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Aineistona oli taiteellisen työskentelyn aikana pidetty päiväkirja sekä valokuvat prosessin ajalta, joita analysoitiin ja tulkittiin autoetnografisella tutkimusotteella.
Taiteellista työskentelyä avattiin sanallistamalla ja kuvailemalla teosten taustalla olevia teemoja, ajatuksia työskentelyn aikana sekä teosten teknistä valmistumista. Näyttelykokonaisuutta arvioitiin ja tarkasteltiin itsereflektioon sekä palautteeseen perustuen. Tutkimuksessa pohdittiin lisäksi taiteilijaksi kasvua, kuvataiteilijuutta ja identiteettiä peilaten omia kokemuksia muiden taiteilijoiden ajatuksiin sekä tieteellisiin kirjoituksiin ja tutkimuksiin.
Taiteellisen prosessin aukikirjoittamisella mahdollistettiin uusien merkityssuhteiden syntyminen ja vanhojen vahvistuminen. Prosessin äärelle pysähtymisen ja maailmassa olemisen havainnoimisen avulla laajennettiin ymmärrystä kuvataiteellisesta työskentelystä sekä sen merkityksestä. This thesis examined the artistic process. The aim of the artistic research was to understand more deeply the artistic process and find out the motives behind the painting process, which made the works as they were. In addition, the research was aimed a broader understanding of art behind the completed works.
The research consists of an artistic production and written report, which focused on analyzing and verbalizing the process of the paintings. The research method was a qualitative research, the approach of which was based on the phenomenological-hermeneutic tradition. The research material was artworks, diary of the artistic work and photographs from the process, which were analyzed and interpreted with an autoethnographic research approach.
The artistic work was opened by verbalizing and describing the themes and ideas behind the works, the thoughts during work and the technical completion of the works. The exhibition was evaluated and reviewed based on self-reflections and feedback. The research also pondered growth and being visual artist and the identity of artist, reflecting my own experiences on the thoughts of other artists as well as scientific writings and research.
The verbalizing of the artistic process made it possible to create new meanings and strengthen the old ones. By stopping at the process and observing being in the world, the understanding of visual art work and its meaning was broadened.
Tutkimus koostuu taiteellisesta produktiosta sekä kirjallisesta osuudesta, jossa keskityttiin analysoimaan ja sanallistamaan teosten toteuttamiseen liittyvää prosessia. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistavassa nojattiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Aineistona oli taiteellisen työskentelyn aikana pidetty päiväkirja sekä valokuvat prosessin ajalta, joita analysoitiin ja tulkittiin autoetnografisella tutkimusotteella.
Taiteellista työskentelyä avattiin sanallistamalla ja kuvailemalla teosten taustalla olevia teemoja, ajatuksia työskentelyn aikana sekä teosten teknistä valmistumista. Näyttelykokonaisuutta arvioitiin ja tarkasteltiin itsereflektioon sekä palautteeseen perustuen. Tutkimuksessa pohdittiin lisäksi taiteilijaksi kasvua, kuvataiteilijuutta ja identiteettiä peilaten omia kokemuksia muiden taiteilijoiden ajatuksiin sekä tieteellisiin kirjoituksiin ja tutkimuksiin.
Taiteellisen prosessin aukikirjoittamisella mahdollistettiin uusien merkityssuhteiden syntyminen ja vanhojen vahvistuminen. Prosessin äärelle pysähtymisen ja maailmassa olemisen havainnoimisen avulla laajennettiin ymmärrystä kuvataiteellisesta työskentelystä sekä sen merkityksestä.
The research consists of an artistic production and written report, which focused on analyzing and verbalizing the process of the paintings. The research method was a qualitative research, the approach of which was based on the phenomenological-hermeneutic tradition. The research material was artworks, diary of the artistic work and photographs from the process, which were analyzed and interpreted with an autoethnographic research approach.
The artistic work was opened by verbalizing and describing the themes and ideas behind the works, the thoughts during work and the technical completion of the works. The exhibition was evaluated and reviewed based on self-reflections and feedback. The research also pondered growth and being visual artist and the identity of artist, reflecting my own experiences on the thoughts of other artists as well as scientific writings and research.
The verbalizing of the artistic process made it possible to create new meanings and strengthen the old ones. By stopping at the process and observing being in the world, the understanding of visual art work and its meaning was broadened.