Lähiesimies palkitsijana
Bruce, Jaana (2021)
Bruce, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja uudistaa kertapalkitsemista kohdeorganisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida lähiesimiesten kokemuksia kertapalkitsemisesta sekä saada kehittämisehdotuksia kertapalkitsemisen käytäntöihin. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin liikelaitoksessa, Palvelukeskus Helsingissä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa ja sitä vastaavissa Helsingin kaupungin organisaatioissa kertapalkitsemisen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheita olivat palkitsemisen kokonaisuus ja miten se kytkeytyy strategisiin tavoitteisiin, palkitsemisen oikeudenmukaisuus, esimies palkitsemisen soveltajana, suorituksen johtaminen ja tavoitteiden asettaminen. Tietoperusta perustui aiheisiin liittyviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston-keruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Haastattelu toteutettiin sähköisesti heinäkuussa 2020. Haastatteluun osallistui neljä Palvelukeskus Helsingin palveluesimiestä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa kertapalkitseminen oli lisääntynyt huomattavasti vuosien 2018 – 2020 aikana. Esimiehet olivat tyytyväisiä kertapalkitsemisjärjestelmään ja hyödynsivät sitä aktiivisesti. Hei olivat myös luoneet omia malleja kertapalkitsemisen toteuttamisessa. Esimiesten kokemusten mukaan palkitsemisessa auttavia tekijöitä ovat avoimuus, päätöksenteon helppous sekä päätöksentekotason mataluus. Lisäksi palkitsemisessa auttoivat yhteisöllinen palkitseminen, palkitsemiseen kannustaminen sekä tieto toteutuneista palkitsemisen määristä. Haasteena palkitsemisessa esimiehet kokivat työntekijöiden huomioimisen kiireen keskellä. Lisäksi esimiehet kokivat haasteena normaalin ja palkitsemisen arvoisen työn rajan näkemisen, palkitsemisen oikean tason määrittelemisen ja arkisen hyvän työn huomaamisen. Lisäksi esimiesten huolena oli palkitsemisen muodostuminen automaatioksi.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena on luoda malli, jonka avulla esihenkilöt voivat yhdessä työntekijöiden ja työyhteisön kanssa suunnitella strategisiin teemoihin ja tavoitteisiin pohjautuvat ja arjen työhön kytkeytyvät tavoitteet. Lisäksi palkitsemista tulisi edistää viestinnän ja tiedolla johtamisen keinoilla. Esimiesten osaamista tulee myös jatkossa kehittää palkitsemisen soveltamisen eri käytännöissä. Palkitsemisen hyvinä käytäntöinä tulee lisäksi edistää palkitsemisen avoimuutta ja yhteisöllistä palkitsemista.
Jatkokehittämisen aiheita olivat palkitsemisen perusteiden pohjaaminen vahvemmin strategisiin teemoihin sekä arvolupaukseen. Lisäksi palkitsemista tulisi kytkeä ja aikatauluttaa jatkossa vahvemmin kehityskeskustelujen kokonaisuuteen. Myös työn suorituksen arvioinnin kriteereitä sanoittaa omaa toimintaa tukeviksi. Lisäksi tulisi selvittää, miten esimiehet pystyvät keskittymään henkilöstöjohtamiseen kiireisessä työympäristössä.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheita olivat palkitsemisen kokonaisuus ja miten se kytkeytyy strategisiin tavoitteisiin, palkitsemisen oikeudenmukaisuus, esimies palkitsemisen soveltajana, suorituksen johtaminen ja tavoitteiden asettaminen. Tietoperusta perustui aiheisiin liittyviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston-keruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Haastattelu toteutettiin sähköisesti heinäkuussa 2020. Haastatteluun osallistui neljä Palvelukeskus Helsingin palveluesimiestä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa kertapalkitseminen oli lisääntynyt huomattavasti vuosien 2018 – 2020 aikana. Esimiehet olivat tyytyväisiä kertapalkitsemisjärjestelmään ja hyödynsivät sitä aktiivisesti. Hei olivat myös luoneet omia malleja kertapalkitsemisen toteuttamisessa. Esimiesten kokemusten mukaan palkitsemisessa auttavia tekijöitä ovat avoimuus, päätöksenteon helppous sekä päätöksentekotason mataluus. Lisäksi palkitsemisessa auttoivat yhteisöllinen palkitseminen, palkitsemiseen kannustaminen sekä tieto toteutuneista palkitsemisen määristä. Haasteena palkitsemisessa esimiehet kokivat työntekijöiden huomioimisen kiireen keskellä. Lisäksi esimiehet kokivat haasteena normaalin ja palkitsemisen arvoisen työn rajan näkemisen, palkitsemisen oikean tason määrittelemisen ja arkisen hyvän työn huomaamisen. Lisäksi esimiesten huolena oli palkitsemisen muodostuminen automaatioksi.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena on luoda malli, jonka avulla esihenkilöt voivat yhdessä työntekijöiden ja työyhteisön kanssa suunnitella strategisiin teemoihin ja tavoitteisiin pohjautuvat ja arjen työhön kytkeytyvät tavoitteet. Lisäksi palkitsemista tulisi edistää viestinnän ja tiedolla johtamisen keinoilla. Esimiesten osaamista tulee myös jatkossa kehittää palkitsemisen soveltamisen eri käytännöissä. Palkitsemisen hyvinä käytäntöinä tulee lisäksi edistää palkitsemisen avoimuutta ja yhteisöllistä palkitsemista.
Jatkokehittämisen aiheita olivat palkitsemisen perusteiden pohjaaminen vahvemmin strategisiin teemoihin sekä arvolupaukseen. Lisäksi palkitsemista tulisi kytkeä ja aikatauluttaa jatkossa vahvemmin kehityskeskustelujen kokonaisuuteen. Myös työn suorituksen arvioinnin kriteereitä sanoittaa omaa toimintaa tukeviksi. Lisäksi tulisi selvittää, miten esimiehet pystyvät keskittymään henkilöstöjohtamiseen kiireisessä työympäristössä.