Kehitysehdotuksia digimarkkinointiin : Ravintola Tapaspoint
Karhinen, Sakari (2021)
Karhinen, Sakari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178963
Tiivistelmä
Digimarkkinointi antaa paljon mahdollisuuksia yritykselle, jonka tavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen. Sillä on suuri merkitys yrityksen brändin kannalta ja se on iso osassa myynnin ja markkinoinnin tukena. Digimarkkinointisuunnitelman avulla yritys pyrkii erottautumaan kilpailijoista ja laajentamaan mahdollisimman paljon asiakkaiden tietoisuutta yrityksestä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen digitaalinen markkinointi on järkevin tapa kasvattaa Espoon Tapiolassa sijaitsevan ravintola Tapaspointin tunnettavuutta ja asiakasmäärää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimiva ja realistinen digitaalinen markkinointisuunnitelma ravintolalle, mitä he voivat jatkossa käyttää. Ravintolalla ei ollut ennestään digimarkkinoinnin suunnitelmaa ja eri digimarkkinoinnin kanavien käyttö on vähäistä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osuudesta. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista markkinointia yleisesti, digitaalisen markkinoinnin strategiaa, sisältömarkkinointia ja Outbound- ja Inbound-markkinointia. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja haasteita yritykselle sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia. Teoriaosuus kirjoitettiin aiheeseen liittyvää suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä hyödyntäen.
Tutkimuksellinen osuus on tehty teoriaosuuden perusteella käyttäen benchmarking menetelmää ja sen tuloksena on syntynyt kehittämisehdotuksia Ravintola Tapaspointin digimarkkinointiin. Kehitysehdotukset painottuvat sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön aikana tuli selväksi, että kyseiselle suunnitelmalle on selkeä tarve ja toimeksiantaja ravintolan kannattaa ehdottomasti tehdä muutoksia omaan markkinointiin. Työn tulokset antavat suunnan sille, mihin Tapaspointin kannattaa panostaa jatkossa markkinoinnissaan ja kehittämisehdotuksia hyödyntämällä ravintola pystyy tehostamaan omaa toimintaansa sillä saralla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen digitaalinen markkinointi on järkevin tapa kasvattaa Espoon Tapiolassa sijaitsevan ravintola Tapaspointin tunnettavuutta ja asiakasmäärää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimiva ja realistinen digitaalinen markkinointisuunnitelma ravintolalle, mitä he voivat jatkossa käyttää. Ravintolalla ei ollut ennestään digimarkkinoinnin suunnitelmaa ja eri digimarkkinoinnin kanavien käyttö on vähäistä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osuudesta. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista markkinointia yleisesti, digitaalisen markkinoinnin strategiaa, sisältömarkkinointia ja Outbound- ja Inbound-markkinointia. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja haasteita yritykselle sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia. Teoriaosuus kirjoitettiin aiheeseen liittyvää suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä hyödyntäen.
Tutkimuksellinen osuus on tehty teoriaosuuden perusteella käyttäen benchmarking menetelmää ja sen tuloksena on syntynyt kehittämisehdotuksia Ravintola Tapaspointin digimarkkinointiin. Kehitysehdotukset painottuvat sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön aikana tuli selväksi, että kyseiselle suunnitelmalle on selkeä tarve ja toimeksiantaja ravintolan kannattaa ehdottomasti tehdä muutoksia omaan markkinointiin. Työn tulokset antavat suunnan sille, mihin Tapaspointin kannattaa panostaa jatkossa markkinoinnissaan ja kehittämisehdotuksia hyödyntämällä ravintola pystyy tehostamaan omaa toimintaansa sillä saralla.