Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen Lassila & Tikanojalla
Madlala, Natasha (2021)
Lataukset:
Madlala, Natasha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178959
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona palveluyritys L&T Siivous Oy:lle keväällä 2021. Työn tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen pääkaupunkiseudun siivouksen esimiehet pystyisivät johtaa ja perehdyttää vieraskielistä- ja monikulttuurista työyhteisöä entistä paremmin. Lisäksi haluttiin selvittää, miten työntekijän perehdytystä ja viestimistä voitaisiin kehittää vieraskielistä työntekijää palvelevaksi. Edellä mainittuja asioita lähdettiin tutkimaan siivouksen esimiesten ja heidän työntekijöiden näkökulmista.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käsitellään monikulttuurisuutta työyhteisössä. Toisessa luvussa käsitellään vieraskielisen työntekijän johtamista ja perehdyttämistä. Lisäksi luvussa on tuotu ilmi tunneälyn ja kulttuuriälyn merkitystä monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa.
Tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisella sekä kvantitatiivisella menetelmällä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka järjestettiin siivouksen esimiehille. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmäksi valittiin internet-kysely, joka teetettiin vieraskielisille siivoustyöntekijöille. Tutkimukset toteutettiin 5.4-18.4.2021 välisenä aikana.
Tutkimuksesta ilmeni, että työntekijöillä ja esimiehillä oli hyvin samankaltaisia näkemyksiä
toimivasta viestinnästä, perehdytysmateriaaleista ja esiintyvistä haasteista. Tutkimustulosten perusteella, esimiesten nykyinen osaaminen pohjautuu lähinnä siihen, mitä työn ja opiskelun kautta on opittu. Vaikka työntekijät olivat tyytyväisiä nykyiseen johtamiseen, he kokivat, että johtamista tulisi kehittää ulkomaalaistaustaista henkilöä entistä palvelevammaksi. Koostettu tietoperusta ja tutkimustulokset antavat hyvät lähtökohdat monikielisen ja monikulttuurisen työyhteisön johtamisen kehitystyölle.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käsitellään monikulttuurisuutta työyhteisössä. Toisessa luvussa käsitellään vieraskielisen työntekijän johtamista ja perehdyttämistä. Lisäksi luvussa on tuotu ilmi tunneälyn ja kulttuuriälyn merkitystä monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa.
Tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisella sekä kvantitatiivisella menetelmällä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka järjestettiin siivouksen esimiehille. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmäksi valittiin internet-kysely, joka teetettiin vieraskielisille siivoustyöntekijöille. Tutkimukset toteutettiin 5.4-18.4.2021 välisenä aikana.
Tutkimuksesta ilmeni, että työntekijöillä ja esimiehillä oli hyvin samankaltaisia näkemyksiä
toimivasta viestinnästä, perehdytysmateriaaleista ja esiintyvistä haasteista. Tutkimustulosten perusteella, esimiesten nykyinen osaaminen pohjautuu lähinnä siihen, mitä työn ja opiskelun kautta on opittu. Vaikka työntekijät olivat tyytyväisiä nykyiseen johtamiseen, he kokivat, että johtamista tulisi kehittää ulkomaalaistaustaista henkilöä entistä palvelevammaksi. Koostettu tietoperusta ja tutkimustulokset antavat hyvät lähtökohdat monikielisen ja monikulttuurisen työyhteisön johtamisen kehitystyölle.